tisdag 12 april 2016

Allmänt och blandat

Har det blivit mer accepterat att leva sparsamt och att spara pengar, undrar Miljonär innan 30. Jag vet inte, men om det är så så är nog pensionssystemet en bidragande orsak. Jag tror att insikten om att man bör komplettera med eget pensionssparande därför att de offentliga pensionssystemen inte ger så hög pension börjar sprida sig i allt bredare lager av befolkningen.

Jag har precis näsan över vattenytan, känns det som, på jobbet. De senaste veckorna har jag jobbat sex dagar av veckans sju samt en del kvällar. Men det är inte så här jämt, mitt jobb är ryckigt och någonstans trivs jag nog med detta variabla tempo. Och själva innehållet i jobbet är störtkul och utvecklande, så det är inte så farligt när de arbetssamma perioderna infaller, bara man ser till att fylla på med energi däremellan. En bidragande orsak till att det är mycket nu är att jag för en tid sedan tog på mig ett extrauppdrag som gav såväl extrapengar som en liten möjlighet att utöva inflytande över en process som jag anser vara viktig, men som samtidigt tog en del extra tid utöver de arbetsuppgifter som alltid måste utföras. Men snart lugnar det ner sig och det blir möjligt med återhämtning. Då skall jag träna och slappa några dagar. Single-task har funderingar i ämnet.

Stefan Persson köper några miljoner HM B. Han om någon borde ju ha insikt i hur det går för företaget. Ett insiderköp som ligger i tiden.

Soppätandet fortsätter; februari månads idé om besparing i vardagen håller fortfarande, det hela tuffar på med 2-3 soppluncher i veckan, och jag kan alltså sätta av i runda slängar 300 kronor extra i månaden till Avanza, utöver det vanliga sparandet. På sikt blir det pengar.

1 kommentar:

  1. Låter som om du gör medvetna val på ditt jobb. Faran är nog när man dras in i en spiral med uppdrag man inte har kontroll över och mycket ansvar. Man tror att man är odödlig ända tills man inser att man inte är det :-)

    SvaraRadera