onsdag 14 mars 2018

Att kapa regelbundna utgifter

Att se över regelbundna utgifter då och då brukar vara ett sparknep man läser om. Här hemma har vi pysslat lite med det den senaste tiden och vi har väl lyckats någorlunda.

Den ene sonens mobilabonnemang har haft en drulleförsäkring som kostade dryga hundralappen i månaden - bort med den! Mobilen är ändå inte splitterny längre och eftersom man kan köpa en likvärdig modell begagnat för inte alltför mycket bestämde vi oss för att ta risken. Och snart är telefondelen av sagde sons mobilräkning avbetalad varpå endast abonnemanget återstår. (Om telefonen håller så länge vill säga ...)

Dotterns mobilabonnemang skrev vi över på henne; hon har trots allt fyllt tjugo, och får betala telefonen själv.

Plastkassar på ICA ... En mycket onödig utgift som säkert kostat familjen flera hundra kronor per år. Istället bär jag sedan ett eller ett par år hem maten i tygkassar eller, om det är lite mat, sådana där gratispåsar som finns på rulle i butiken. Den besparingen sitter gott och jag känner mig nästan lite sparmoraliskt överlägsen när jag går förbi andra människor på stan med sina halvfyllda ICA-, Coop- eller Willyskassar som de betalat två kronor styck för. Någon påstod sig ha betalat 2.50 styck för kassarna på Coop, men det kan väl ändå inte stämma?

Elabonnemanget har jag börjat titta lite grand på men inte kommit till skott med byte ännu. Vi bor i en lägenhet i ett tjugotalshus (fjärrvärme) och använder inte så värst mycket el, men någon liten krona borde man kanske kunna spara in där.

5 kommentarer:

  1. Om du känner dig sparmoraliskt överlägsen när du ser någon med en plastpåse så gör det. Det säger ju faktiskt mer om dig än om den som bär påsen. Snacka om att svälja mygg och sila kameler.

    SvaraRadera
  2. Mitt favoritämne! Jag har ju yngre barn så än så lämge funkar begagnat på typ mobilfynd.se och sen kontantkort. Annars är ju mobil en elak post. Jag längtar som ett fån till HT-20 då fritidskostnaden för sista barnet försvinner. Under småbarnsåren är det ju mycket sådant som dränerar ens ekonomi - dagis, hämthjälp, tusen aktiviteter innan de hunnit hitta sin grej/lessna på allt. Älskar 20-talshus btw, bodde i ett kring Sofia precis när vi flyttat ihop, så fin /minimalistisk/ arkitektur.

    SvaraRadera
  3. Haha Anonym,sparande är en sport jö! Köp en plastkasse och sätt dig på avbytarbänken :)

    SvaraRadera
  4. Vi Snålgrisar älskar att skära på onödiga utgifter som man knappt märker av i vardagen, men som ändå kostar pengar i slutändan.
    Plastpåsar är en förvisso liten del men alla sparade pengar är bra pengar. Dock bör merparten av energin läggas på de stora utgifterna som räntor, förbrukningsvaror som vatten, el, etc. Men har man varit duktig där och fått bästa möjliga avtal, så finns det ingen gräns för hur mycket kostnads-optimering man kan göra.

    SvaraRadera
  5. Jag kör ett nytt race med att ta med lunch igen - slarvat.

    SvaraRadera