fredag 5 april 2019

Brookfield Renewable Partners: en av flera aktier som inte går att köpa på Avanza efter 18 april

I går eftermiddag skickade Avanza ut ett meddelande om aktier som inte längre går att köpa av diverse redovisningsrelaterade skäl (jag orkar inte riktigt sätta mig in i varför). Från och med den 18 april är det alltså köpstopp. Det gäller nordamerikanska aktier och en aktie på den inte alltför långa listan är av intresse för mig i dagsläget: Brookfield Renewable Partners.

Lagom till att jag bestämt mig för att börja bygga en position (vilket tramsigt uttryck, förresten!) i aktien så tycks det alltså bli omöjligt att fortsätta göra detta.

Attans.

Jag har redan gjort ett inköp i aktien. Jag har omkring två veckor på mig att eventuellt köpa fler aktier, innan köpstoppet slår till den 18 april.

Om det åtminstone hade varit efter den 25, så hade jag kunnat använda nästa månadslöns nysparande för att köpa.

Hmmmhh. Jag har börjat smida på en liten plan. Först tänkte jag sälja av delar av mina större innehav – kapa en tio tusen kronor från Investorinnehavet, kanske – men det känns inte riktigt rätt. Jag vet, känslor och allt det där, men vem har sagt att investeringar i aktier är en exakt vetenskap?

Så jag har börjat spåna på en alternativ taktik för en eventuell tvåveckorsräd in i Brookfield Renewable Partners. Jag går igenom mina innehav på jakt efter aktier där jag har ett smärre innehav relativt sett den övriga portföljen (det finns ganska många sådana aktier), kollar efter aktier som har ökat ganska bra sedan jag köpte och som dessutom har en lägre direktavkastning än vad jag får i Brookfield Renewable Partners.

Då får jag fram exempelvis småinnehav i Swedish Match, som har gått 67 % sedan inköp; Nyfosa, som har gått 45 % sedan inköp; Castellum, som ligger 40 % plus.

Säljer jag dessa tre och köper Brookfield Renewable Partners för pengarna, så blir det i runda slängar vad jag brukar nyspara efter den 25 varje månad. De tre svenskarna på listan kan jag ju sedan köpa tillbaka för nysparandet.

Det finns förstås fler potentiella aktier som kan bli aktuella i den här processen. Men låt oss stanna vid denna trio för tillfället.

Egentligen gillar jag inte att ta sådana här beslut med den här typen av utifrån påtvingad deadline, och jag gillar inte heller den här lite tradingliknande situationen, det är liksom inte min stil att skyffla mellan aktier i portföljen, jag är snarare en sparare som köper aktier och sitter och tittar på dem utan att röra.

6 kommentarer:

  1. Ett annat alternativ är ju att du öppnar ett konto på Nordnet som inte har dylik begränsning. Jag har själv handlat BEP (den som är noterad på Torontobörsen) och tagit emot utdelning utan problem. I det här fallet verkar Nordnet ligga bättre till än Avanza.

    SvaraRadera
  2. Är du säker på det? Jag frågade Avanza på twitter eftersom jag inte har fått något meddelande om att mina innehav påverkas. De meddelade mig att det fortfarande ska gå att handla i Brookfield RES, se deras svar på twitter.

    Är i valet och kvalet hur jag ska göra. Retar mig precis som Avanza på att utdelningen är trasslig vilket gör att den kommer med eftersläpning och ibland uppdelad på ett lustigt sätt. Samtidigt är det en riktigt fin aktie som det vore vettigt att öka i för att köpa och behålla så det lutar snarare åt att jag ökar. Lite besviken på att jag missade tåget runt årsskiftet då den handlades till toppenpris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så verkar det vara. Det kom ett meddelande med en lista över aktier som är köpstoppade på Avanza från den 18 april, och Brookfield Renewable är en av dem.

      Radera
  3. Eller ännu bättre öppna på Nordea! Där får du även tillbaka källskatten på 6-8 veckor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju ett alternativ. Men jag är lite lat, vill ha allt på samma ställe, dessutom har jag vant mig vid Avanzas system och webb. Men, visst, man kanske skall hålla koll på alternativ i framtiden.

      Radera