måndag 6 juni 2016

Pensioner, bostäder och HM

Micke Larsson är skeptiskt inställd till det offentliga pensionssystemet:
Om jag lever till 70 eller hur gammal man nu ska vara för att få pension när min tid kommer utgår jag ifrån att politikerna satt sprätt på mina pengar eller åtminstone behovsprövar all pension. Har jag fel blir det en glad överraskning. Jag räknar med att försörja mig själv till den dag jag viker in kepsen.
Även om min skepsis inte är lika stor så tror jag att Micke Larsson har en poäng. Pensionssystem är långsiktiga åtaganden, det är ett politikområde som sträcker sig över flera årtionden. Och just långsiktighet är något som vår tids politik (och näringsliv) kunde behöva lite mer av. Och det är pensionärstillvaron som är en av de viktigaste drivkrafterna för min fru och jag som sparat ihop en del pengar de senaste åren, något som vi hoppas kunna fortsätta med det tjugotal år som återstår till pensionen om vi får ha hälsan och slipper arbetslöshet.

Medan vi ändå är inne på Micke Larssons blogg - en av de bättre svenska finans-, aktie- och sparbloggarna - så kan man peka på det här inlägget om bostäder, något som många svenskar överkonsumerar. Apropå bostäder och prisutvecklingen på området är den här grafen som hör till ett inlägg av Peter Malmqvist intressant. Vilken tur att man gick in på bostadsmarknaden under andra hälften av 1990-talet!

Fattig bonddräng köper mer HM och funderar lite kring priset idag jämför med 2010. Grazing Lady gör också ännu ett inköp i HM; det är ganska många inlägg om HM-köp i aktiebloggosfären känns det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar