söndag 19 juni 2016

HM, bilsamhället, diversifiering och Kina

Grazing Lady gör ett jätteköp i HM och ligger nu på 48 procent av portföljvärdet (om jag förstår det hela rätt) i detta bolag - och ser inte det som ett problem. Intressant. Jag har själv i praktiken samma nivå med HM i portföljen (47 %).

Bloggaren Onkel Toms stuga skriver om hur det är att leva utan bil om man är en flerbarnsfamilj. Been there, done that, sedan nästan två årtionden tillbaka, funkar hur bra som helst, tycker jag. De få, väldigt få, gånger då man känt saknaden av bil vägs upp av alla de pengar man sluppit lägga ut på denna onyttiga tingest. Men så lever vi också ett innerstadsliv.

Gustav Rydergård skriver läsvärt om diversifiering. På samma tematik - som jag är intresserad av därför att det är en av mina synder, jag ligger väldigt tung i HM - har vi läsvärda inlägg på En investerares dagbok och av Stefan Thelenius.

Ett märkligt agerande av kinesiska myndigheter när det gäller designen av iPhone 6. Är det något större som ligger bakom, eller bara en enstaka händelse?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar