lördag 31 augusti 2019

Vad som behövs i svensk ekonomi

Så här gör vi:

Staten kan låna till minusränta. Så då borde den göra det. Satsa de lånade pengarna på infrastruktursatsningar som dels är en investering i framtiden, dels ger en stimulans till hela ekonomin när företagen som bygger infrastrukturen använder pengarna när de köper allt det som de behöver, från kaffefilter till hjullastare. På så vis kan staten, vars statsskuld är låg, stimulera hela samhällsekonomin.

Nej, de här idéerna kommer inte från några miljömuppar i det tillväxtfientliga Miljöpartiet eller från kommunisterna i Vänsterpartiet. Det är idéer som torgförs av The Economist.

De handlar i och för sig inte om Sverige utan om Tyskland, ett land vars regering "can borrow for 30 years at negative interest rates. As a result, it could probably spend double what Mr Scholz suggests for years and still keep its debt-to-GDP ratio steady at around a prudent 60%" och ett land som "has neglected infrastructure in pursuit of needlessly restrictive fiscal targets, most recently its 'black zero' ban on deficits. This has, for example, left 11% of its bridges in poor condition and its railways plagued by delays."

Vi har också infrastruktur i behov av investeringar, inte bara vad gäller järnvägar, och en låg ränta och låg statsskuld. I jämförelse med Tyskland är vår arbetslöshet hög: 7.6 % här, 3.1% där.

Vad väntar politikerna på? Nu kör vi!

2 kommentarer:

  1. I princip håller jag med.

    Det knepiga i sammanhanget är ju att se till ha politiker gör att det blir "rätt" satsningar som görs. T ex snabbtåg till vissa destinationer är ju kanske inte det klokaste att satsa på i Sverige, men ganska kostnadskrävande.

    En intressant ide, särskilt när man kan låna till negativ ränta - vilket är helt otroligt i sig.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Hej Egon,

    Jo, du har rätt i det knepiga i att välja rätt satsningar. Och jag håller med om att förslaget om nya snabbtåg kanske inte är så bra. För egen del tycker jag man kan lägga mer resurser på underhåll av befintligt järnvägsnät.

    Sedan finns det förstås andra möjliga satsningar på underhåll och utbyggnad av infrastruktur.

    SvaraRadera