lördag 10 augusti 2019

Hushållstips med ättiksprit: ångstrykjärn

Jag tyckte att familjens strykjärn underpresterade, speciellt när jag jämförde med resultatet när jag under ett besök i föräldrahemmet strök en skjorta med ett annat strykjärn.

Hmmhh, vad göra? Jag började göra en marknadsundersökning och hittade förstås flera intressanta strykjärn, men mitt intresse för reparationer gjorde att jag googlade runt lite på strykjärn; kunde det möjligtvis finnas något jag missat vad gäller underhåll?

Ja, det gjorde det förstås. Jag har aldrig avkalkat strykjärnet; när jag köpte det lade jag märke till något om automatisk avkalkning eller något sådant, och trodde väl att det inte behövdes någon mer manöver. Men jag bestämde mig ändå för att avkalka efter att ha läst tips om hur man använder ättiksprit.

Och se - nu kommer det betydligt mycket mer ånga ur strykjärnet, och resultatet uppfattar jag som betydligt bättre än tidigare. Min tolkning är att hålen har kloggat igen under åratal av användning, vilket nu löstes upp effektivt.

Skönt att slippa behöva köpa nytt och istället göra lite service.

Och som någon – var det Micke Larsson, kanske? – skrev någonstans: ättiksprit är ett universalmedel, bör finnas i varje hem!

1 kommentar:

  1. Mirakelmedel. Kaffebryggare, toarengöring, tvätta sura träningskläder ... ja you name it!

    SvaraRadera