torsdag 17 november 2016

Att spara pengar på datorer

Det var väldigt länge sedan vi köpte en ny dator till hemmet, omkring tretton år sedan. Sedan dess har vi nöjt oss med äldre begagnade iMacs som går att få tag i för en väldigt liten peng om man har tur. Nya MacBooks får vi tillgång till via våra jobb, men skrivbordsdator i hemmet har vi alltså inte behövt lägga så mycket pengar på. Maskinen vi har nu tillverkades omkring mitten av 2007-tidigt 2008 men tuffar på bra, speciellt som den fått lite extra RAM och vi inte spelar grafiktunga spel.

Jag har dessutom en känsla av att Mac OS är lite mer förlåtande för något äldre hårdvara än vad Windows är, men jag kan förstås ha fel. I vilket fall kör jag Mac OS X Yosemite 10.10.5 (sommaren 2015) på en hårdvara som är åtta år äldre än operativsystemet utan att det känns segt. Funkar för normalt hemmabruk.

Men häromsistens la den av; maskinen började boota upp som vanligt men efter ett tag så släcktes alltihop. Jag testade lite olika saker som att starta i recovery mode för att därifrån prova att köra diskverktyg men det hjälpte inte.

Men det som fick det hela att fungera igen var att nollställa NVRAM/PRAM. Jag raderade hårddisken, la in backup från den externa hårddisken via Time Machine och nollställde därefter den aktuella minneskretsen som bland annat innehåller information som behövs vid uppstart och som kan vara en orsak till att maskinen beter sig skumt.

Vi får se hur länge den funkar, förr eller senare lär jag behöva köpa nya dator, men än så länge skjuts alltså detta köp på framtiden.

Update Här är en artikel på Low End Mac om att använda lite äldre Macar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar