fredag 18 november 2016

Att skaffa sig åtta aktier i Handelsbanken "gratis"

Handelsbanken är ett halvstort innehav i min portfölj. Jag är långsiktigt i aktien och bryr mig inte om det är A- eller B-aktier som ägs. I själva verket har jag vid två tillfällen utnyttjat skillnaden i pris mellan de bägge aktieslagen för att norpa åt mig några aktier "gratis".

Första gången var i oktober 2015 då jag sålde 84 Handelsbanken B för 122.20 kr styck och samma dag köpte 89 Handelsbanken A för 113.20 kr styck. Den andra gången var i dag, då prisskillnaden var åt andra hållet, B-aktien var knappt 3 kronor billigare vilket gjorde att jag kunde göra samma manöver fast åt andra hållet och därvid fick tre aktier mer bara genom att byta aktieslag.

Resultat: åtta extra aktier bara genom att hoppa mellan de bägge aktieslagen.

Lundaluppen har, förresten, också gjort manövern vid ett par tillfällen.

Jag kommer att hålla ögonen på den här skillnaden framöver för att se om det går att göra om manövern.

5 kommentarer:

  1. Har skrivit om detta jag också. Som mest har jag fått över 5000kr extra när jag bytt mellan A och B aktien ;) Blir lite större skillnad med 6000 aktier som byter mellan A och B. Bara hoppas A blir billigare snart igen :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Fint med gratisaktier!

    Jag har frågat runt bland flertalet bloggare som har delat med sig om denna manöver utan att jag har hittat vad jag söker. Jämför du kurserna manuellt och passar på när du upptäcker att skillnaden är stor nog eller har du något smart sätt att automatiskt få "kurslarm" när det svänger om?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  3. Slimis: kul att du också prövat metoden!

    Humankapitalisten: Det sker helt manuellt och inte heller systematiskt utan bara ibland. Men du är ju något på spåren; en programmeringskunnig aktieintresserad skulle kunna sätta upp en grej enligt ungefär:

    - man skriver in ett eller flera av dessa dubbla aktieslag som man vill bevaka
    - tjänsten kollar sedan när differensen är större än något visst mått och larmar då, alternativt ritar en kontinuerlig graf med skillnaden.
    - överkurs: Avanza eller Nordnet bygger in funktionen i sin mjukvara och man kan välja att slå på automatiskt bytte mellan de två aktieslagen ...

    Jag är alldeles för mycket av en amatör på aktiesparande så det är säkert en dum fråga, men jag tycker det är lite märkligt att de här svängningarna i värde mellan A- och B-aktier sker och varför skillnaderna är så stora som flera kronor per aktie så att lilla jag med en ganska liten insats av kapital kunde ro hem åtta aktier "gratis". Varför har inte sådana arbitrage utplånats av robothandel som skoningslöst kastar sig över den här typen av skillnader? Eller är det kanske så att den ganska långa tiden som förmodligen är aktuell här - i det här konkreta fallet var dit ju cirka ett år - inte passar robothandel utan snarare blir ett slags tradinggrädde på buy-and-hold-moset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi går i samma tankebanor. Min första reaktion var att Avanza/Nordnet inte skulle vara intresserad av en såpass "avancerad" tjänst men vid närmare eftertanke så borde det inte vara alltför svårt för dem samtidigt som det skulle generera mer courtage för deras del. Intressant!

      Jag tänker att en stor faktor här är att det krävs att du redan är ägare i det tidigare dyra, numera billiga, aktieslaget för att det ska kunna vara genomförbart. Det betyder att robothandeln skulle behöva sitta på innehav en längre tid för att kunna genomföra trades, det är inte riktigt den handeln som de är ute efter om jag har förstått den branschen.

      Det är i alla fall en intressant manöver som jag har grubblat på en del senaste veckorna. Jag har inte kommit på några nämnvärda risker så länge gapet är stort nog och att positionen man sitter på är liten nog att inte utgöra några likviditetsproblem.

      //Humankapitalisten

      Radera
  4. Gissar att man behöver komma upp i ganska stora antal för att detta ska löna sig gällande courtage och eventuella "bonusaktier"...eller?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera