lördag 26 november 2016

Apples framtid

Lars Wilderäng reser frågan om huruvida Apple post-Jobs tappat stinget. Speciellt fokuserar han på företagets nyttiga produkter: servrar, hård- och mjukvara som används i professionell produktion läggs ner eller läggs på is i ett företag som styrs av en ekonom istället för av ..., ja, vad nu Jobs var. (I och för sig är Wilderäng inte helt korrekt i sin karaktäristik av Tim Cook, som har en kandidatexamen i teknikämnen och en master i ekonomi.)

Å ena sidan kanske han har rätt; det händer inte så värst mycket på teknikfronten på Apple kan jag tycka (och de jäklarna har lagt ner MacBook Air 11", den bästa dator jag någonsin ägt - varför?). Många nyheter är livsstilsrelaterade. Lägger företaget tillräckligt med krut på att göra operativsystemet vasst? Kanske kommer företaget stagnera, kanske kommer de stora intäkterna från iPhone inte hjälpa utan stjälpa företaget, glider det i riktning mot en allt orörligare teknologisk soffpotatis?

Å andra sidan ser jag inte så värst många konkurrenter. Windows, liksom ... I de miljöer jag rör mig - universitetsinstitutioner, universitetsbibliotek - är Macar riktigt välrepresenterade. Och så har man Jonathan Ive!

En fråga är hur återväxten ser ut. Vilka krafter kommer fram ur generationen under Cook och Jonathan Ive? Utåt sett är det liksom den femtioåriga företagsledningen plus 100 000 anonyma anställda; vad är dagens motsvarighet till att Jobs för 10-20 år sedan lyfte fram Jonathan Ive? Än så länge har jag inte sett så mycket av detta, men jag har säkert inte tittat tillräckligt noga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar