fredag 22 december 2023

Två länkar

Snålgrisen resonerar om sin investeringsfilosofi, som bland annat handlar om diversifiering: "Så hur ska man göra, om man likt oss gillar aktieutdelningar och inte vill hålla på att tajma börsen? Först och främst tror jag på detta med att minska bolagsrisken. Nyckeln till detta är ETF-er. Att investera i ett antal olika ETF-er på olika marknader (USA, EU, Sverige) som delar ut". Intressant!

Daniel investerar kikarCliens Small Micro Cap, som är "en aktivt förvaltad aktiefond som är inriktad mot små bolag i Norden med tonvikt på Sverige." Tja, kanske det vore något i den närmaste tidens köp för mig, som siktar på diversifiering? Fast jag är nog mer inne på att fortsätta köpa andra länder än Sverige. Däri ligger kanske den stora diversifieringpotentialen. Det är så mycket annat i min privatekonomi som handlar om Sverige, svensk marknad, svenska politikers beslut, så att ha en del av sina pengar utanför den skandinaviska halvön känns rätt. Min portfölj är redan till åtminstone hälften utanför sagda halvö, vilket känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar