fredag 6 januari 2023

Så lagade jag min laserskrivare på fem minuter

Jag har en ganska gammal laserskrivare på hemmakontoret. Den funkar bra, gör sitt jobb och levererar fina svartvita utskrifter som är bra att ha när man redigerar text. Men den är som sagt gammal.

Och idag började den krångla. Pappret matades inte in i skrivaren från pappersmagasinet.

Några snabba googlingar och det visade sig att ett knep som folk använt för att hantera liknande problem hängde på den rulle av gummi som så att säga roterar och fångar upp pappret ur magasinet. Två lösningar föreslogs. Den mer radikala var att skaffa en ny rulle som säljs som reservdel, den enklare var att rengöra den med en ren tygbit och vatten.

Jag testade det senare och nu fungerar skrivaren utmärkt!

Efter kanske femton års användning har rullen ansamlat damm, som nu togs bort.

Det känns skönt att kunna reparera saker. Dels sparar man pengar om man förlänger livslängden på en produkt, dels slipper man lägga massa tid på marknadsundersökning, inköp, installation.

Vi får väl se hur länge skrivaren håller nu. Den verkar ganska robust, så jag håller tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar