tisdag 24 januari 2023

Billiga jordnötter

Jag gillar jordnötter.

Jag noterade nyligen att Lidl säljer jordnötter och bestämde mig för att provsmaka. De är minst lika goda som de jordnötter från OLW eller Estrella som jag brukar köpa, till en tredjedel av priset.

En. tredjedel. av. priset.

Skillnaden är, tycker jag, lättare att förklara – Lidl kommer in på svenska marknaden och ger Ica och Coop och deras produkter en match om priset – än prisskillnaden på pistagenötter mellan Sverige och Danmark. I det senare fallet har jag bara en teori om handelshinder, tullar och liknande, men det borde ju inte skilja sig mellan Sverige och Danmark, kan man tycka.

3 kommentarer:

  1. En sparad krona är en tjänad krona!!

    SvaraRadera
  2. Precis! Känns ganska meningsfullt att ta små besparingsbeslut i vardagen.

    SvaraRadera
  3. Tysk lågpris är överlägset de svenska kedjorna. Inte konstigt att ICA handlarna blir mångmiljonär

    SvaraRadera