måndag 16 januari 2023

Algonquin sänker utdelningen

Algonquin Power & Utilities Corp. sänker utdelningen: "Effective for its first quarter 2023 dividend (expected to be payable in April 2023), AQN intends to lower its quarterly dividend from $0.1808 to $0.1085 per common share, improving financial flexibility" skriver man i ett pressmeddelande.

Tja, så är det, vissa av företagen man har i sin portfölj får förändrade förutsättningar. Ytterligare en anledning till att diversifiera. Utdelningarna från Algonquin utgjorde 1.9% av den totala mängden utdelningar som betalades ut till min portfölj 2022, så det är inte hela världen.

Tänker fortsätta hålla ögonen på det här bolaget; säljer inga aktier i dagsläget – de har dippat rejält – men jag köper inte i nuläget.

1 kommentar:

  1. Såg den nyheten också, alltid tråkigt med sänkta utdelningar. Precis som du skriver ändras förutsättningarna och ibland är det bästa långsiktigt för bolaget att använda kassan till annat än utdelningar.

    Håller verkligen med om vikten av att ha en väldiversifierad utdelningsportfölj bland annat av anledningen ovan! Skönt att de endast stod för 1,9 % av din totala utdelning 2022. :) Var tvungen att räkna på det själv och utdelningen från Algonquin var bara 0,4 % av mina utdelningar. Men jag ligger såklart rejält back på mitt (lilla) innehav.

    /InkomstInvesteraren

    SvaraRadera