fredag 26 april 2019

De senaste inköpen till min AvanzaKF

Jag har shoppat aktier:

Ocean Yield, Latour, Spiltan Aktiefond Småland och Mowi (jag har fortfarande inte vant mig vid det här knäppa namnet, tycker Marine Harvest var bättre):

  • ett långsiktigt shippingföretag med hög direktavkastning; jag tycker att shipping är en intressant sektor, världen har en massa möten mellan producent och konsument som måste ske, och däremellan finns fartygsflottan. Inte för att jag är speciellt väl insatt, men det känns som att Ocean Yield har något trevligt i sitt upplägg, med långa kontrakt.
  • ett investmentbolag som jag vill öka i som komplement till mitt stora Investorinnehav. I sparbloggosfären är Latour ett återkommande namn när man diskuterar bra investmentbolag, här fortsätter jag gärna att öka.
  • en fond som ger exponering mot den fina Smålandsregionen (Ages Industri, Bufab, Electra, Fagerhult, Fortnox, Garo, Hexpol, Husqvarna, Itab Shop, JLT, Kabe, Lammhult Design Group, New Wave Group, Nibe, OEM, Profilgruppen, Thule, Troax, Inwido och XANO Industrier). Det är något med tillverkningsindustri som tilltalar mig, och vid några tillfällen i livet har jag haft chansen att se småländsk tillverkningsindustri från insidan, vilket undantagsvis imponerat på mig. Den här fonden äger jag också i premiepensionssystemet; hittills har det varit ett gott val.
  • en norsk laxodlingsjätte som blivit lite billigare på sistone och har en helt OK direktavkastning (5.6 %). Jag är generellt imponerad av den norska fiskodlingssektorn som helhet. Förutom enstaka företag har man olika samarbeten i denna ändå ganska kunskapsintensiva bransch, där företag, stat och forskning samarbetar. En eventuellt sinande olja flåsar förmodligen norrmännen i nacken, de vet att de måste ha något annat för att garantera välstånd för sina medborgare, och då har man bland annat satsat på fiskodling. Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar