onsdag 28 februari 2018

Spotify till börsen

Spotify till börsen rapporterar The Verge. Aktien kommer handlas på New Yorkbörsen under tickern SPOT.

Företaget går som vanligt med förlust; enligt artikeln länkad ovan var förlusten 1.5 miljarder US dollars förra året. Trots det lär det väl komma fler hyllningar typ den här, som jag inte begriper mig på.

Jag är inte intresserad av att köpa aktier i nuläget.

Länk till Form F-1.

(Mer Spotifygnäll här.)

4 kommentarer:

  1. Ytterligare ett företag i stil med Tesla, desto fler kunder desto större förluster men vänta X antal år och de kommer göra så mycket vinst att du bara måste köpa det. Det är som personer inte mins de tidigare hype vågorna eller som att "denna gång så är det annorlunda och vanliga ekonomiska regler gäller inte för dessa bolag" vilket upprepas vid varje våg.

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med Jonas om att det går att jämföra med Tesla. Tesla gör elbilar och konkurrensen kommer att vara hård då det finns många biltillverkare som har lång erfarenhet av biltillverkning. Spotify har ett par huvudkonkurrenter, men de har en teknik som användarna blir beroende av och kommer att betala månadsvis under lång tid framöver. Sen är det ju också ett community på ett sätt, många vill ha samma tjänst som vännerna för att kunna dela spellistor.
    Spotify connect är ju också väldigt bra, jag har inte sett många andra exempel på så sömlös koppling mellan olika enheter. De flesta användare skulle inte kunna avsluta sitt abonnemang på streamad musik eftersom det är deras huvudtillgång av musik. Dock kan de övergå till en streamingkonkurrent, men jag tror på Spotify och de kommer förmodligen få mer uppmärksamhet då de är på börsen och därmed mer gratis marknadsföring och tillväxtpotentialen är stor, i princip alla vill ju lyssna på musik. Men jag håller såklart med att det är svårt med värderingen. Jag vet inte om jag kommer att köpa aktien, men jag är ganska sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller inte med av några anledningar.

      Först; digital musik marknaden är MYCKET lättare att starta upp jämfört med de kapitalkostnader som krävs för att bygga en batteri fabrik & produktionslinje för bilar. Det gör att chansen till ett moat blir mycket mindre mycket snabbare.

      För det andra, Tesla går upp mot relativt starka märken som BMW etc. men Spotify går upp emot Google, Apple och Amazon vilket är bland de starkaste varumärkena på marknaden och som har som vana att knyta ihop sina egna universum av tjänster där kunden aldrig lämnar dem. Det gör att deras tjänster utökar deras moat medan spotify bara har sin musik och inget annat i sin portfölj. AltaVista var bäst ett tag, så var Napster, WinAmp, flera olika community sites som Spray etc. men de har alla försvunnit. Varför? Då communites kommer och går och de alla misslyckades med att drivas med vinst (Facebook är i det här fallet ett väldigt ovanligt undantag). Allting som då krävs är att bygga in ett sätt att dela listor och där går Spotifys moat i praktiken.

      För det tredje och största; Tesla och Spotify har samma grundläggande problem då de inte tjänar pengar. Istället för att kunna sprida sina kostnader över flera kunder och sänka kostnaden per kund så lyckas de med det motsatta och ökar kostnaden per kund då de växer. Det pekar på ett fundamentalt problem med affärsmodellen vilket att gå till börsen inte löser på något sätt. Det som saknas är helt enkelt en frågan om hur företaget ska någonsin ska göra vinst utan en magisk svart låda någonstans i framtiden (ofta några år framåt så ska företaget gå med vinst på något sätt som av någon anledning inte fungerar idag).

      Så som sammanfattning så har vi företag som inte tjänar pengar, förlorar mer pengar desto mer kunder de får, har ingen moat att tala om och har väldigt starka konkurrenter. De vill gå till marknaden med värderingar som är helt sjuka om du tittar på deras faktiska ekonomiska nummer p.g.a. "vi ska växa vidare och göra en revolution" men handlar om att göra de tidigare ägarna rika genom att sälja ett hypat bolag. Det är Boo.com, Fingerprint, Tesla etc. all over again. Sälj Hypat bolag, små aktieägare går in "för det är framtiden" och kan fortsätta upp ytterligare men i slutändan så kommer det krascha av rent ekonomiska skäl då de inte har någon form av affärsmodell som fungerar i praktiken eller klarar konkurrens.

      Radera
    2. Jo, jag håller med att det är oroväckande att de fortfarande går med förlust, men de har ju ökat sitt antal användare kraftigt senaste åren så det har behövts en del investeringar.

      Jo, det är ju dyrt att starta en ny biltillverkare, men samtidigt är konkurrensen hård från många andra märken. Men att starta en global musikplattform som lyckas få igenom avtal med alla stora skivbolag är något som inte är så lätt och Spotify är ju mer inriktade på att göra en sak och göra den bra. Både användarupplevelse och innehåll.

      Apple är ju mer spretiga och gör ofta sina saker bäst för sina egna operativsystem och Google music ser jag inte som någon stor konkurrent. Jag kommer förmodligen investera lite i Spotify, men inte någon stor andel av portföljen då det är en hyfsat riskfull investering. Sen beror ju allt såklart på värderingen på aktien när den väl finns på börsen, jag håller med om att många teknikaktier ofta är övervärderade.

      Radera