torsdag 19 maj 2016

Ett knippe blogginlägg om gamifieringen av ens sparande

Här är ett bra inlägg av Jacob Henriksson på temat så bygger man en pengamaskin. Fokusera på insättningarna och inte placeringarna och sprid riskerna är några av de insiktsfulla åsikterna.

Just det där med att fokusera mest på att få in så mycket insättningar som möjligt, istället för att lägga för mycket tid på själva investeringarna är en god idé - som jag tycker är svår att följa. Det är ligger något lockande i att läsa på om bolag, välja aktier, följa hur de utvecklas. Jag tror att det handlar om något slags gamifiering av ens pensionssparande. Det är inte säkert att det är något ekonomiskt sunt i detta. Om jag la hälften så mycket tid som jag nu gör på fool.com, seekingalpha.com och en faslig massa andra ställen där jag läser och istället la de timmarna på mitt extraknäck (som är roligt och välbetalt!) så borde jag förmodligen få en högre pension i slutänden.

Apropå gamifiering och att lägga en väldans massa tid på att läsa om aktier så har Pengabloggen en serie läsvärda inlägg på temat: här, här, här och här.

Jag kan verkligen relatera till det Pengabloggen skriver. Det är väldigt lätt att lägga en massa tid på att följa aktiernas värde. Om man, som jag, är utdelningsinvesterare så är ju det momentana värdet på aktierna inte så intressant utan utdelningarna, och de kommer ju i ett betydligt makligare tempo.

1 kommentar: