lördag 7 maj 2016

En utdelningsaktie

Idag finns det 14 aktier och två fonder i min frus och min portfölj.

Pengarna där skall användas antingen när vi blivit pensionärer, vilket är om cirka 20 år, eller om något oförutsett inträffar. Det är alltså en relativt långsiktig investering. Vi trejdar inte (även om vi sålt en del grejer) utan är mer intresserade av att köpa och behålla. Sedan en tid tillbaka tittar vi speciellt på utdelningsaktier i valet av aktier. Och vi vill gärna ha en större mängd aktier.

Hur många aktier kan man förstås diskutera, men i dagsläget är det fler än 14 som gäller. Jag ser valet av aktier som ett sätt att allmänbilda mig, att lära mig mer om olika branscher i olika länder, och jag vill gärna fortsätta att köpa nya aktieslag parallellt med att jag sätter in pengar i de aktier vi redan äger.

(En risk med det här med utdelningsaktier skulle kunna vara att räntorna stiger och äter upp den reala avkastningen. Säg att man köper på sig ett antal aktier med hög utdelning men liten underliggande tillväxt i priset på aktien i en lågräntekontext; fem-sex procents direktavkastning känns ju helt OK ut när man får noll procent på bankkontot, men om räntan stiger och direktavkastningarna ligger kvar så äts ju avkastningen i portföljen upp, och då hade det kanske varit bättre att inte sikta på aktier med hög direktavkastning. Hmmhh, det här får jag fundera vidare på.)

Jag är alltså intresserad av att hitta nya aktieslag att lägga till i portföljen, gärna sådana som knuffar den sammanlagda årliga utdelningsavkastningen uppåt, dvs att direktavkastningen ligger på ungefär fyra procent eller mer. Här ett företag som jag tittat på den senaste tiden:

Welltower är ett amerikanskt företag i fastighetsbranschen som är inriktat på äldreboenden. Företaget grundades 1970 i Lima, Ohio, då man hade två vårdfastigheter. Idag har man fortfarande sitt huvudkontor i delstaten Ohio - närmare bestämt i Toledo - och man har närmare 1500 fastigheter, merparten i USA men man har börjat expandera i andra länder också. Den här artikeln pekar på demografiska faktorer som kan tala till företagets fördel. Aktien har idag en direktavkastning på 4.58 % och ägs av 28 Avanzakunder. Fler artiklar på The Motley Fool finns här. Aktien har de senaste tre åren prissatts av marknaden under indexet S&P 500, som är gul kurva i det här diagrammet från Avanza:

Kanske skulle det här företaget kunna komplettera mitt redan existerande innehav Northwest Healtchare Properties och eventuellt Hemfosa, som jag också har börjat kika på lite gran.

2 kommentarer:

  1. Hej Gustav,
    Passa dig. Att köpa aktier bara för att de inte gått som index kan bli en otrevlig överraskning. Gör en mer djupgående analys först eller läs på fler sidor än Motley Fool och undersök bolaget mer. Brukar läsa ett gäng artiklar på Seeking Alfa också. Lycka till.

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    SvaraRadera
  2. Hej Daniel,

    och tack för din kommentar! Japp, man får akta sig. Och att köpa en aktie bara för att den går sämre än index är ingen vidare anledning. Här är det snarare frågor som kretsar kring demografi och folkhälsa som gör mig intresserad, en åldrande fyrtio- och femtiotalistgeneration som vill betala för en OK ålderdom.

    SvaraRadera