torsdag 5 maj 2016

Apple som infrastruktur istället för hårdvarubolag

Apple är undervärderat i dag, marknaden behandlar företaget som ett hårdvarubolag när det i själva verket är ett slags "consumer staples"-företag med trogna kunder som inte vill byta. Det är de bärande idéerna i en artikel på The Motley Fool.

Det ligger kanske något i det. Tidigare har jag skrivit om Apples ekosystem. Kanske kan man se det hela i infrastrukturtermer; man köper in sig i ett system och när man väl är där finns det få anledningar att vilja byta. Jaha, Samsung har lite fler megapixlar i sin senaste kamera? So what, inget som får mig att byta system. Det blir liksom till ett slags teknologiskt momentum för att låna en tolkning från teknikhistorikern Thomas P. Hughes.

Investerare pratar ibland om en vallgrav som omger ett företag, men jag undrar om inte Hughes momentumbegrepp lika gärna kan användas som ett sätt att ringa in vissa företags möjlighet att generera intäkter som är stabila över tid och som gör det svårt för konkurrenter att ta över.

Kundlojalitet, långsiktighet, förutsägbara intäkter.

Momentum.

2 kommentarer:

  1. När jag gick från HTC, Samsung etc till Apple så sa jag just det: jag kommer aldrig att gå tillbaka. Tycker nog så fortfarande. Men så kom min 20-åriga son häromdagen och sa: "Min nästa telefon blir nog ingen iphone". Han har tidigare inte haft en tanke på något annat än Iphone.
    Det fick mig att tveka lite, börjar den yngre generationen överge Apple? Känns nästan som Samsung är mer intressant och "inne" nuförtiden.

    SvaraRadera
  2. Ja, Samsung ser man mycket av på stan. Men det finns saker som skiljer ut Apple, bland annat deras systembyggande karaktär; Appstore, filmer, musik, hårdvara, Macbooks och skrivbordsmacar fungerar som ett slags helhet. Men, visst, systemet kan kanske komma att uppfattas som för mycket av en instängning och då väljer folk att helt stå utanför?

    SvaraRadera