måndag 23 maj 2016

Några länkar

Micke Larsson om övertron på utdelningsaktier bland vissa aktiebloggare. Bra inlägg! Om börsen rör sig sidledes och inflationen och räntan är låga, då kan en direktavkastning på nästan 4 % (HM) eller rent av nästan 7 % (Tele2) vara intressant. Men vad händer om räntan och inflationen sticker iväg och äter upp den här utdelningen? Då kanske man hade önskat att man hade köpt en del tillväxtbolag istället. Inte lätt det här, och det är bra att Micke Larsson reser frågan.

Jacob Henriksson om fysiska butiker i klädhandeln. Jag håller med.

Riskminimeraren skriver om fastighetsbolag. Läsvärt! Utan att jag tagit ett aktivt beslut att satsa på fastigheter kan jag konstatera att just fastigheter smyger sig in i min portfölj, genom mitt intresse för utdelningsbolag. Idag äger jag, i fallande ordning volymmässigt, Northwest Healthcare Properties, Government Properties, Akelius Residential Pref., HCP, Hemfosa och Saltängen. Hmmhhh - hur funkar detta med högre räntor? Något att tänka på.

Marcus Hernhag köper aktier i GEO group, ett företag som driver fängelser i USA (till detta kommer en liten andel i länder som Australien och Storbritannien). Tyvärr verkar väl företaget i en framtidsbransch. För ett par år sedan rekommenderade The Motley Fool GEO group före Corrections Corporation of America. (Lite känsla av Bladerunner/Judge Dredd när man läser om de här företagen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar