söndag 15 maj 2016

En märklig begränsning i Avanzas nättjänst

Ibland gör jag bevakningslistor på mitt Avanzakonto. Av någon anledning är data för aktier från USA och Kanada meningslösa på sådana listor - där saknas information om direktavkastning och andra nyckeldata - medan svenska, norska, finska aktier har en full uppsättning. Och problemet finns inte bara på bevakningslistorna. När man klickar på en nordamerikansk aktie på Avanza kommer man till en sida som bland annat saknar information om utdelning.

Varför? Är det likadant på Nordnet?

8 kommentarer:

  1. Det är helt enkelt så att de som Avanza köper denna tjänst av inte tillhandahåller informationen för de amerikanska aktierna. Har frågat Avanza om detta och fick i alla fall det som svar. Tycker också det är synd men jag brukar leta upp informationen på nasdaq i stället.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Mia,

    och tack för ditt svar! Visst är det jobbigt att behöva pussla ihop informationen från andra håll, man kan tycka att det inte borde vara så dyrt för Avanza att köpa den här typen av data.

    Förresten: har du någon aktieblogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar sätta mig typ en gång i månaden och kolla igenom nyckeltalen på mina utländska innehav, oftare än så behövs inte för mig då det är långsiktiga innehav. Nej tyvärr, ingen blogg (än i alla fall).

      Radera
    2. Jag är också långsiktig i mitt sparande. Tipsa gärna om intressanta aktier i din portfölj :)

      Radera
  4. Jo, en annan sak jag stör mig lite på är att det står inköp i dollar och nuvarande värde i SEK. Kan det inte stå i samma valuta?

    Jaja hur som är det bra småsaker kanske går att fixa till med nån inställning.

    SvaraRadera
  5. Hej Korta Positioner,

    Ja, precis, hur kommer det sig att de inte anger inköp och nuvarande värde i svenska kronor? Det ser jättekonstigt ut ett onödigt störningsmoment när man har en portfölj med aktier från olika länder. De hade behövt anställa en korrekturläsare på Avanza!

    SvaraRadera
  6. Halloj!

    Har frågat Avanza om det här med att det inte står i ursprungsvalutan. Har dock inte fått något svar än.

    Däremot har jag fått svar angående informationen dom inte visar och det ska tydligen bero på att det är så dyrt att köpa in informationen.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera