måndag 25 februari 2019

Nysparande och en avhyvling

Månadens nysparande gick in i Decisive Dividend. Jag valde även att sälja av en liten del av mitt innehav i Investor, för att ge mer pengar att köpa Decisiveaktier. Inte för att jag inte tror på Investor, en aktie som jag är långsiktig innehavare i (jag har ett genomsnittligt inköpspris på 272 riksdaler på denna Wallenbergstämplade riksklenod), utan för att den blivit den överlägset största posten i min portfölj. Jag vill jämna ut portföljen lite och valde därför att hyvla av lite av innehavet i Investor, en aktie där jag haft en utveckling på 52.6 % sedan inköp. En mindre anledning, verkligen inte en trigger men ändå, var Lundaluppens inlägg i ämnet.

Sen gillar jag ju nordamerikansk tillverkningsindustri och det är dessutom inte fel att Decisive ger mer än dubbla avkastningen jämfört med Investor. Å andra sidan är Decisive en handfull företag medan Investor är STORA; men försäljningen var inte jättestor, Investor är fortfarande mitt helt klart största innehav.

Det är sällan som jag säljer aktier. Desto större anledning att kasta ned några rader om varför. Jämför ett tidigare inlägg om när jag sålde Kinnevik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar