fredag 15 februari 2019

Kostnaden för cyklandet

Jag har valt en enkel cykel. För minst 15 år sedan (eller är det snarare 20, jag minns faktiskt inte) köpte jag en begagnad cykel för 800 kronor. Det är en oväxlad Crescent herrcykel från uppskattningsvis 1950-talet. Skicket var helt OK. Jag resonerade som så att om den överlevt ett halvt århundrade så borde den hålla ett tag till. Jag tänkte också att en så pass icke-lyxig cykel borde vara någorlunda fredad för de cykeltjuvar som härjar titt som tätt. Peppar, peppar, den har ännu inte stulits.

Däremot har den kostat en del i underhåll. Hur mycket? Vad kostar det att cykla? En överslagsberäkning fritt ur minnet av vad jag lagt på cykelreparationer genom åren:

sadel 200 kr x 2 = 400 kr
lager och drev bakhjul 500 kr
lampor 500 kr
reparation av framskärm 200 kr
stöd 200 kr
pedaler 300 kr
en punka varannat år: 7 x 100 kr = 700 kr
fyra nya däck: 4 x 150 kr = 650 lås 50 kr
olja 100 kr
kedja 3 x 250 = 750 kr
ringklocka 79 kr

Sammantaget 5 229 kr för femton-tjugo års cyklande. Ganska billigt ändå.

Det är alltså ganska många reparationer som gjorts, men jag är nöjd med cykeln. Som boendes i centrala Lund är cykel ett perfekt transportmedel, och kostnaden för att hålla igång just den cykeln summerar till en helt OK nivå.

4 kommentarer:

  1. Har du klarat dig utan att byta kedja? Imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, jag glömde kedjebyten, kan nog vara tre stycken under den tid jag ägt cykeln, texten uppdaterad. Tack för påminnelsen!

      Radera
  2. Tror vi la bra bit över 5k bara under 2018 för underhåll av familjens cyklar. Min egen cykel har jag bara problem med nu, var och varannan månad. Jag tror att 4 års konstant cyklande flera mil varje dag tagit ut sin rätt tyvärr. Stör mig när jag kommer upp i summor som motsvarar SL kortet månadsvis.

    SvaraRadera
  3. Stabilt! Är även jag en stor cykelfantast men har lyckats klarar mig utan några reparationer alls faktiskt de senaste 3 åren. Kanske är något av en söndagscyklare som inte är så skicklig på "wheelies" och andra häftiga saker som kan utsätta farkosten för påtryckningar :).

    SvaraRadera