onsdag 18 oktober 2017

Bra rapport från Handelsbanken

Handelsbanken är det tredje största innehavet i min aktieportfölj, så jag är lite intresserad av hur det går för banken.

Nu har det kommit en rapport för det tredje kvartalet. Det ser bra ut: resultatet är lite högre än analytikernas förväntningar rapporterar Dagens industri. Se även artikel i Affärsvärlden.

Lundaluppen spekulerar i en extrautdelning på 2-6 kronor längre fram (och flaggar för ett blogginlägg om banken senare idag). Även Petrusko är positiv till Handelsbanken och diskuterar möjligheten av en kommande extrautdelning.

Att äga Handelsbanken ger god avkastning (rapporten sidan 2):

Än så länge är jag trygg i mitt ägande av aktier i Handelsbanken. Men det finns risker som förvisso inte är specifika för just den banken enbart: förändringstryck i branschen ("fintech") och en botadsmarknad som väl förr eller senare måste bromsas upp och kanske även vända nedåt.

Update. Petrusko ökade i Handelsbanken.

Update II. Lundaluppen kommenterar rapporten och ser en möjlig höjning av den ordinarie utdelningen till 6 kronor och en extrautdelning på 4 kronor till våren.

Update III. Utlandsutdelaren kommenterar också rapporten:

Min stora farhåga med Handelsbanken är att de på längre sikt konkurreras ut av nischbanker. Jag tror dock att en sådan utveckling är åtminstone ett decennium bort och ser därför mitt ägande på minst fem års sikt. Därefter får jag ompröva om jag vill börja vikta över i andra aktier eller inte.

Update IV. Seeking Alpha är positiv till aktien och bland annat diskuterar större utdelning 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar