söndag 2 februari 2020

Energi i Nordamerika

Jag är intresserad av vind- och vattenkraftsbolag. Vad finns det för aktier i branschen, gärna med verksamhet i Kanada eller USA? Här är några stycken som jag hittat, mest som en dokumentation av en stunds googlande. De är möjliga alternativ till de företag jag redan har köp aktier i: Transalta Renewables, Eolus vind, Algonquin Power & Utilities, Capital Power Corporation, Canadian Utilities (med bland annat vattenkraft i ett dotterbolag), Brookfield Renewable Partners och Northland Power.

Pattern Energy Group är ett USA-baserat företag inom sol- och vindkraft med ett 30-tal anläggningar i USA, Kanada och Japan. Direktavkastning: 6.3 %.

Innergex Renewable Energy driver 68 kraftverk: 37 vattenkraft, 26 vindkraft och fem solkraftverk, i Kanada, USA, Frankrike och Chile. Köpte Alterra Power häromåret. Direktavkastning: 3.7 %.

Enviva är lite offside i den här uppsättningen, men tas med ändå. De gör pellets av biomassa – ööhh, träd som växer i skogen ... – som sedan säljs till kraftverk som ersättning för miljöboven kol. Direktavkastning: 7 %. En artikel lyfter fram långa kontrakt och stabila kassaflöden. En tråkaktie i energisektorn, helt enkelt.

Suncor är ett energibolag med ganska mycket oljesand, men här finns även vindkraftverk. Direktavkastning: 4 %.

Fortis är ett eldistributionsföretag med en direktavkastning 3.2 %. Har även en del vattenkraft.

8 kommentarer:

  1. Vindkraft verkar lite mer utspritt än gamla kraftverk eftersom de är små och distribuerade. Vem som helst kan bygga sig ett eget vindkraftverk.

    Men jag såg inte Vestas listad. Som tillverkare av vindkraftsturbiner så är den en stor del av den här energitrenden. När jag undersökte marknaden för cirka 3 år sedan så var de världsledande och väldigt dyra. De kanske är billigare nu.

    SvaraRadera
  2. Idacorp är ett annat bolag.

    SvaraRadera
  3. Hej David,

    Tack för tipsen!

    Ja, Vestas borde jag kika lite närmare på.

    Idacorp har jag inte hört talas om, ser ut att vara ett intressant vattenkraftsbolag + eldistribution. "Bara" 2.3 % direktavkastning, men den har ökat årligen i varje fall de senaste åren. Borde vara en ganska lugn investering, i positiv mening tråkig – folk i Idaho måste ju ha el, liksom.

    SvaraRadera
  4. Tror du fått med alla väsentliga bolag.

    Med så stor exponering och kursrusningen som varit i sektorn kanske det kan vara intressant för dig att kolla in midstreambolagen.

    Hälsn
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik,

      Tack för tipset! Jag har ett innehav inom den branschen: Inter Pipeline (om man inte räknar med shippingföretag som hanterar olja eller flytande naturgas) men skulle kunna överväga att skaffa fler.

      Radera
  5. Jag skulle vara försiktig med att investera i Pattern, Innergex och Enviva. Enligt SimplySafeDividends är deras "dividend safety score" bara 30, 6 respektive 12 på en skala 1-100 där 100 är säkrast. Suncor har 71 och Fortis 62. Men allt beror förstås på vilken risk man är beredd att ta och om det är utdelningen eller annat man är intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,

      Tack för uppgifterna! Jag kände inte till detta sätt att mäta utdelningssannolikhet eller vad man skall kalla det – intressant!

      Radera
    2. Jag tycker att sidan https://simplysafedividends.com/intelligent-income har mycket läsvärt för den som vill lära sig om amerikanska utdelningsaktier. Där finns mycket att läsa gratis. Sedan finns deras betalversion som tyvärr kostar 399 USD per år, men för mig personligen är det värt det som en försäkring mot att gå på de värsta minorna eftersom jag inte orkar läsa på jättemycket om varje bolag.

      Radera