lördag 4 maj 2019

De senaste köpen: tre nya innehav, påfyllning i ett gammalt

Försäljningen av Pegroco gav en del likvider som tillsammans med en del utdelningsmedel sattes in i tre nya innehav och ett gammalt:

Medical Facilities Corp., ett kanadensisk företag som äger sjukhus i USA. Företaget står för det som så att säga omger läkarna, något slags infrastruktur i vården; såhär tjänar man pengar:

Medical Facilities generates nearly all of its revenue from the facility fee charged to the patient, or their insurer. This facility fee is for the use of our infrastructure, surgical equipment, nursing staff, non-surgical professional services, drugs and supplies, and other support services.
Företaget delar ut en majoritet av sitt fria kassaflöde, är en månadsutdelare och har en direktavkastning på 7 %. Såg spännande ut, tyckte jag, och slog till, och min portfölj fick därmed ännu ett nytt innehav. Jag har sedan tidigare ganska mycket i Northwest Healthcare, och ser positivt på hälso- och sjukvård, ett slags basal infrastrukturell del av ekonomin som borde vara lite icke-cyklisk; sjukvård kommer alltid att efterfrågas borde därför stå sig ganska väl gentemot eventuella sättningar i ekonomin.

På samma tema: jag köpte för första gången Abbvie. En del läkemedelsbolag borde man ju ha tänkte jag, så varför inte det här företaget som nu handlas till en direktavkastning på 5.4%.

Och så den tredje nykomligen bland mina aktier: Hydro One, delstaten Ontarios största eldistributör med 1.4 miljoner kunder. Stabilt och tråkigt? Ja! Borde vara ganska oproblematiskt, men vem vet. Företaget är resultatet av en ganska nyligen genomförd privatisering. Handlas till en direktavkastning på 4.2 %. Sedan tidigare har jag aktier i ett elnät i Texas, InfraREIT, och kan tänka mig fler aktier i liknande infrastruktursystem.

Det fjärde köpet var en liten påfyllning i Eolus vind.

2 kommentarer:

  1. Kollade lite på HIFR. Kursen har fallit från 31dollar till 21dollar. Några tankar kring det?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  2. Jag köpte på 17 respektive 17.5 dollars i maj och juli 2016. Vad som orsakade dippen från trakterna av 31 ett år tidigare, sommaren 2015, vet jag inte.

    Tack för tipset, borde kollas upp.

    SvaraRadera