lördag 10 november 2018

Konstigt låga räntor

I en artikel i SvD idag (jag läste den på papper till frukost, orkar inte leta upp den på nätet för att länka) uttalar sig Annika Winsth om att ränteläget kan glida uppåt, inte nödvändigtvis för att Riksbanken höjer räntan (vilket jag tycker de borde göra) utan för att de svenska bankerna lånar pengar från privata långivare i utlandet, vid sidan av minusränteriksbanken:
Och eftersom räntan redan är låg har Riksbanken i en sådan situation inte samma möjligheter att sänka räntan för att kompenseraför högre räntor utomlands. Det är därför jag tycket att det är klokt att ta höjd för högre räntor, säger Annika Winsth.
Jag tror att hon har rätt: de räntenivåer svenska hushåll har idag för sina bolån (och lån som även finansierar bilar, båtar, högskolestudier, långresor och annat nödvändigt) är onormalt låga, och jag inte bara tror att de kommer att stiga: jag tycker det är bra om de stiger; det är något osunt, enligt min magkänsla, med så här låga räntor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar