tisdag 30 oktober 2018

Dagens snålerigrej

Är på resande fot - och har glömt min iPhoneladdare. Aaargh. Istället för att handla ett originaltillbehör från Apple - en sladd för 250 kronor - köpte jag en USB-iPhonesladd för 40 kronor på Flying Tiger (eftersom jag har med mig MacBook med laddningssladd behövde jag inte versionen med vägguttag).

Än så länge funkar Tigers sladd utmärkt. Därmed har jag sparat 210 kronor. Satt i en indexfond med sju procents årlig avkastning ger det mig om tjugo år ... äsch, jag bara skojar. Men lite skönt var det att frigöra 210 kronor som kan användas till annat.

4 kommentarer:

  1. Jag äger inga Appleaktier, så för mig är det lugnt att du köpte en annan än deras sladd. Det är få saker som har så hög marginal som mobiltillbehör. Allt från skal till laddare verkar många vara redo att betala väldigt mycket för.

    SvaraRadera
  2. Ja, där är det hög marginal, så det är bra att det finns konkurrens. Tror även Apple har ganska hög marginal på sina laddare till bärbara datorer. Jag har kört Applebärbara ganska länge, och genom åren har en eller annan gått sönder.

    SvaraRadera
  3. Så himla smart! Ska försöka minnas detta nästa gång. Var det något gulligt på sladden också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope. Jag är trygg i mina cis-man-identitet och hade därför klarat av något kawai-pnuttenuttigt på sladden som ett ironiskt statement men valde ändå en mer stram look: stålfärgad metall omgiven av genomskinlig plast.

      Radera