torsdag 29 november 2018

Jag har gått från brunt till silver

Här hemma har vi alltid haft bruntejp. Ni vet, en sådan där tejpsort som man växte upp med, flera centimeter bred tejp som apteras i ett rejält runt handtag i metall. Den har använts till en massa olika saker, som att laga lampor, staga upp halvtrasiga iPhonesladdar och en massa andra provisoriska lösningar. Provisorier som har en tendens att bli nästan permanenta.

Men nu har jag klivit upp en nivå på tejpstegen: bruntejpen har kompletterats med en rulle rejäl silvertejp och än så länge är jag nöjd med tejpen jag köpte på Teknikmagasinet men vem vet; det kanske finns ännu bättre tejper? Silvertejp verkar vara ett standardverktyg i fixaruniversum, bland annat har tejpen funnits ombord på många bemannade Nasarymdfärder.

9 kommentarer:

  1. Jag tycker detta var ett viktigt steg att ta. Silvertejpen är tejpernas Rolls Royce. Själv använder jag den till det mesta - senast igår som en övergång mellan olika rördimensioner till en hyrdammsugare.

    SvaraRadera
  2. Kul - låter som att den förenklar din vardag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. A P S E L U T ! För mig som haft 30 adresser + blir jag illamående bara av att se packtejpen. Den kan dessutom lämna tråkiga spår efter sig. Återigen, välkommen in i ljuset.

      Radera
    2. 30+! Då vet du, så att säga, hur man monterar en flyttkartong.

      Själv associerar jag nog bruntejpen mest till wellpappsemballage, från mina år som sommarjobbare i olika företag i tillverkningsindustri på 1980-talet.

      Radera
  3. Jag tänkte just säga det, HUR har ditt liv funkat fram tills nu? Senaste igår fäste jag ett barns tappade arm med silvertejp.

    SvaraRadera
  4. Hos oss är ordspråket "allt går att laga med silvertejp, och går det inte laga med silvertejp är det trasigt"

    SvaraRadera
  5. Jag har tydligen missat något fram till nu ...

    SvaraRadera
  6. Min favorit är den motsvarande svarta vävtejpen. Den ligger alltid med i resväskan tillsammans med sin kompis dubbelhäftande mattejp./frivilligpensionär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är den svarta varianten hållbarare, har den starkare lim eller är det färgen du tycker är bättre?

      Radera