fredag 20 juli 2018

Europeiska spaningar

Det råder sommarstiltje här på Lönehelg: nyhetsdesken är sparsamt bemannad, ledarredaktionen pytsar ut texter framknattrade av sommarvikarier hämtade från något politiskt ungdomsförbund, kulturredaktionen sippar drinkar i skuggan och sportredaktionen andas ut efter VM-anspänningen. Men en kort liten uppdatering kommer ändå här i form av några svenskspaningar efter tid tillbringad på storstadssemesterresor (Berlin och Köpenhamn).

Fjällräven Kånken! Denna vedervärdiga produkt - är det inte signifikativt för svensk design att det är den här tristesstrunken som är landets bidrag till det europeiska väskkulturarvet, medan riktiga kulturländer bidrar med Mulberry med mera - såg jag överallt; på ryggen hos folk på stan och i affärer. En storsäljare. Skall man alltså köpa aktier i Fenix outdoor?

Vattenfall är, om man får tro svensk politisk diskurs, ett Ont Företag™, närmast i paritet med Monsanto, ett miljöbovarnas Björnligan. Men i Berlin var företaget väl synligt i stadsmiljön, både bland reklam och som skyltar på olika energirelaterade byggnadskomplex.

Espresso House expanderar i Köpenhamn, flera nya ställen som jag inte sett vid tidigare besök i Kongens By. Kan man köpa aktier i kedjan som ju tidigare expanderat över Sverige? Tror inte det.

Update: Stefan Thelenius spanar också här och här.

1 kommentar:

  1. Jag gillar Kånken, det är enda ryggsäcken på marknaden som inte ser helt bedrövlig ut. Och det är ju inte det enda inom mode Sverige bidrar med, basickläder till rimliga priser har ju H&M bidragit med. Mulberry är ju sjukt dyra.
    Fenix Outdoor är ju mycket mer än Kånken, de har ju många märken och allt för naturliv, eftersom jag tror att trenden att vara i naturen kommer att växa så har jag Fenixaktier.

    SvaraRadera