söndag 27 maj 2018

Några rader om att ha kontanter hemma

Jag är inte någon prepper, inte min fru heller. Men vi har någon femhundring undanstoppad hemma, riktiga fysiska papperspengar straight out of Tumba (eller var nu de svenska kontanterna tillverkas nuförtiden), bara utifall att. Pengar vid sidan av plånbokens dagliga kontantkassa och bankkontonas och Mastercardens och PayPalkontonas och Swishandets vardagliga flöde, pengar som ligger still och väntar.

Det finns något med svenskarnas fixering vid elektroniska betalningsmedel som stör mig, jag gillar inte det kontantlösa samhället. Överlag är det en magkänsla jag har, ett slags materiell kultur-relaterad instinkt om att pengar luktar, har en tyngd, skramlar i fickan, kan rullas ihop till sedelbuntar för att sedan bladas upp; en analog och materiell fristad i det molnifierade sena tjugohundratiotalet som jag vill hylla. Ibland ser jag mitt användande av kontanter i butiker som en politisk handling.

Men det finns även mer rationella argument för att inte helt lämna kontanter och för att ha någon femhundring undanstoppad hemma. Som att ett stort banksystem mer eller mindre lägger ner av något skäl.

5 kommentarer:

  1. En femhundring hemma gör väl varken från eller till, tycker jag. De flesta har väl både kyl och frys, samt skafferi, så kan man inte handla en dag, så har man ju ändå mat att äta, även om kortmaskinen strejkar på ICA.

    Om du nu är emot det kontantlösa samhället så agerar du i motsats till det. Du bidrar ju själv till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktiskt hänt ett par gånger de senaste åren att man varken kunnat ta ut pengar eller betala med kort på flera timmar i min hemstad, pga haveri i bankens datorsystem. Extrapolerar man från en eftermiddag till 3-4 dagar eller mer så hamnar man i ett läge där det är ganska bra med lite extra fysiska pengar.

      Och vad menar du med att jag bidrar till det kontantlösa samhället? Jag betalar ganska ofta med kontanter.

      Radera
  2. För mig är det självklart att betala med kontanter så ofta som möjligt. Tar ut pengar på bankkontor en gång i månaden och har bett banken hålla tyst när jag kommer dit. En tag ville de snacka och argumentera men så länge de inte vill ge mig kostandsfritt kontokort och mer ränta på kontona så fortsätter jag så här och tja, det har gått utmärkt i 12 år! Du skrev om att du ser kontantanändande som en polistisk handling. Det är precis vad det är!!! Litar inte på det kontantlösa samhället. Ingen ska hålla koll på mina transaktioner och vad, var och när jag handlar. Privatlivet måste hållas just privat, det är viktig för vår frihet även framgent. /Eva

    SvaraRadera
  3. Precis som Eva skriver ovanför är det kontantlösa samhället en mardröm för oss som inte gillar tanken på att bli konstant övervakade av staten. Även om staten är "snäll" (?) idag vet man aldrig riktigt vem som kan komma att styra landet imorgon. Då är det kanske inte lika många som har rent mjöl i påsen, så att säga. Att kontanterna blir kvar är viktigt för medborgarnas integritet.

    SvaraRadera
  4. Herr Snålgris använder själv kontanter ganska ofta, just för att det går, och ska gå att göra så. Elektroniska betalningsmedel i all ära, men det krävs inte mycket för att de ska sluta fungera och då står man där. Har hänt flera gånger i kassan att folk suckar och pustar när Nordea eller annan bank har felat och de får gå och ta ut pengar för att betala sina varor för 50 spänn. Själv har jag alltid några rödingar i plånkan, och ett rejält förråd hemma i kassaskåpet. Det enda som kan bli problem är väl att affärerna inte kan ge växel då all befintlig cash är inlåst.

    SvaraRadera