tisdag 27 december 2016

Pegrocos hemsida

Små detaljer som blir rätt eller fel gör något med förtroendet för de företag vi är intresserade att satsa våra pengar i.

Ta det här med hemsidor. Det får inte se slarvigt ut. Tidigare har jag gnällt på Investor och på Eolus vind för webbslarv.

Nu riktar jag istället korrekturläsarblicken mot Pegroco som gör mycket rätt på sin hemsida. Plus i kanten för de svartvita fotona. När företagsledningen presenteras lyfts de akademiska bakgrunderna fram - Chalmers, Handelshögskolan i Göteborg, Imperial College samt IVA, Ingenjörsvetenskapsakademien -, flera i företagsledningen avporträtteras i slips (jag gillar inte det slipslösa klädmodet som sprider sig i svenskt näringsliv) och dessutom har en medarbetare i företagsledningen en Mont Blanc-penna i bröstfickan.

Och så är Göran Persson styrelseordförande. Jag gillar speciellt den fina formuleringskonsten där man först räknar upp alla hans företagsengagemang för att sedan avsluta lapidariskt med det som gör honom till just Göran Persson:

Andra pågående uppdrag: Styrelseordförande i Sveaskog AB, Sveaskog Förvaltnings Aktiebolag, Cambio Holding AB, Cambio Healthcare Systems AB, Scandinavian Biogas Fuels International AB och Sörmlandsskött AB. Styrelseledamot i Baven AB. Tidigare uppdrag: Styrelseordförande i Scandinavian Air Ambulance Holding AB, Scandinavian Biogas Fuels AB, Fordonsgas Stockholm AB och Biogas Stockholm Finans AB. Statsminister 1996–2006.

Men man får minuspoäng för korrekturfel. Formuleringen "[v]år styrka är förmågan i att integrera industriellt kunnande och finansiell kreativitet" har ett "i" för mycket. En av de ledande personerna i företaget är "Civilngenjör från Chalmers Tekniska Högskola" och i presentationen av Göran Persson framgår, som synes ovan, att han är styrelseordförande för "Sörmlandsskött AB". På sidan med portföljinnehav är det något konstigt rubriktypsnittet:

Småsaker - visst. Men detaljer är viktiga. Och en del av mitt sparkapital har jag lagt i Pegroco och jag funderar på att investera mer, så därför är den här typen av slarv något jag lägger märke till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar