1. Det torde i lika stor grad påverka även H&Ms konkurrenter. Eftersom H&M har stordriftsfördelar och ligger långt framme i hållbarhets- och CSR-arbete skulle det tvärtom kunna gynna H&M relativt konkurrenterna.
2. Sjöfarten har höga utsläpp om du ser dem isolerat. Tittar du på det som helhet är globala produktionskedjor oftare effektiva eftersom du behöver färre transporter totalt sett. Kommerskollegium har skrivit en bra rapport som ingående går in på detta, tror det är den här: http://www.kommers.se/Documents/dokumentarkiv/publikationer/2012/skriftserien/rapport-2012-3-handel-transporter-och-konsumtion.pdf
Känns tveksamt av två anledningar:
SvaraRadera1. Det torde i lika stor grad påverka även H&Ms konkurrenter. Eftersom H&M har stordriftsfördelar och ligger långt framme i hållbarhets- och CSR-arbete skulle det tvärtom kunna gynna H&M relativt konkurrenterna.
2. Sjöfarten har höga utsläpp om du ser dem isolerat. Tittar du på det som helhet är globala produktionskedjor oftare effektiva eftersom du behöver färre transporter totalt sett. Kommerskollegium har skrivit en bra rapport som ingående går in på detta, tror det är den här: http://www.kommers.se/Documents/dokumentarkiv/publikationer/2012/skriftserien/rapport-2012-3-handel-transporter-och-konsumtion.pdf
Bra poäng med konkurrenterna. Och tack för tipset om rapporten!
SvaraRadera