fredag 27 november 2015
måndag 26 oktober 2015
Handelsbanken
Ett annat skäl är att vi har ungefär dubbelt så mycket Investor som Handelsbanken i vår portfölj, vilket på något vis talade för att fylla på i Handelsbanken istället för Investor.
Dessutom har ju Handelsbanken en hög direktavkastning (förutsatt att de fortsätter dela ut i närheten av den här nivån även i framtiden).
Johnson & Johnson har jag sneglat på ett tag nu. Stabilt bolag med en lång historia av höjda utdelningar. Tillverkar hälsovårdsprodukter med starka varumärken, konsumentinriktat men även med viss läkemedelsutveckling.
fredag 16 oktober 2015
Apple och IBM
onsdag 14 oktober 2015
måndag 5 oktober 2015
söndag 4 oktober 2015
IBM i hälsosektorn
Över huvud taget är IBMs inriktning på hälsovård, via Watson, en intressant utveckling.
lördag 3 oktober 2015
IBM
Nyheten illustrerar en sak som är specifik för IBM: långsiktiga satsningar på forskning och utveckling.
Forskningsdivisionen inom IBM ligger bakom mängder med tekniska genombrott och flera Nobelpris. IBMs forskning och utveckling leder till många patent; företaget hamnar ofta i toppen av listan över de som registrerar flest patent och IBM drar in stora pengar varje år på licensiering av sina patent. Dessutom tycks man satsa på forskning och utveckling även i svårare tider.
Köper man IBM så köper man in sig i amerikansk forskning och teknikutveckling av hög och uthållig kvalitet. Den mer kortsiktiga aktiemarknaden är för närvarande missnöjd med IBM eftersom företaget inte tjänar så mycket pengar som önskat. Det kan man förstå. Men det gör IBM-aktien billigare än vad den annars varit. IBM är en pålitlig utdelare.
Kanske läge att köpa lite IBM?
måndag 21 september 2015
torsdag 17 september 2015
Fondpodden
Apples utdelning
Hmmhh. Ska jag fortsätta fylla på med Apple? Har köpt den två gånger, men fortsätter nog gärna en eller annan månadsinsättning till i höst och vinter.
SAAB
Jag borde läsa in mig lite mer på bolaget, är nyfiken. Investor, som jag har ett ganska stort innehav av, ger mig viss exponering, men jag funderar på att köp Saabaktien i sig.
Sen är det ju det här med etiken. Inte så mycket att det finns vapenindustri, det har jag inte så stort problem med. "Varje land har en armé - antingen sin egen eller någons annan", som Mao lär ha sagt. Nej, problemet för mig är snarare den korruption och de skumma samarbeten med märkliga regimer som vapenhandel ibland leder till. Men det kanske mer har varit ett problem för Bofors än med SAAB, historiskt sett?
Kanske ligger det något i analysen på Avanza? Köp och behåll långsiktigt menar man där.
söndag 6 september 2015
Apple och Handelsbanken
Jag gillar i och för sig inte Apples låga utdelning och har förstås undringar om hur företaget på sikt klarar sig utan Steve Jobs. Men detta förtar inte intrycket av ett högkvalitativt företag vars aktie handlas till ett OK pris.
fredag 21 augusti 2015
Några tankar om politiska risker förknippade med Hennes & Mauritz
Men det finns politiska risker även på andra håll. En sådan risk blev jag varse i morse när jag till frukost som vanligt läste Svenskan och Klas Nybergs streckare om modeindustrins efterkrigshistoria. Nyberg, ekonomihistoriker med inriktning mot textilhistoria, konsumtionshistoria och materiell kultur, skriver om Carina Gråbacke och hennes nya bok Kläder, shopping och flärd: modebranschen i Stockholm 1945-2010.
Av streckaren att döma är det här en riktigt intressant bok som bland annat diskuterar framväxten av HM. En sak som jag inte hade klart för mig men som jag lärde mig genom att läsa Nybergs diskussion om Gråbackes bok, är vilken roll politiska faktorer spelat för HMs expansion.
Tydligen fanns det kraftiga begränsningar i handeln med kläder, "kvotsystemet", fram till 2005 då dessa begränsningar minskades radikalt. Det är i samband med kvotsystemets avskaffande som HMs stora expansion kommer.
Denna frihandelspolitik har gynnat HM och dess expansion. Men det som har ändrats kan även ändrats tillbaka. Det är omöjligt att veta om huruvida olika utrikespolitiska mekanismer leder till att frihandeln med bomull, tyger och färdigsydda kläder minskar i delar av världen, vilket skulle förändra spelplanen för ett företag som HM. Till detta kommer militära konflikter som skulle kunna störa det världsomspännande nät av transporter som krävs för att frakta HMs kläder världen över.
Kanske är HM lika känsligt för politiska konjunkturer och störningar som bankerna i min portfölj.
torsdag 6 augusti 2015
Apple
Det kan nog tänkas att ytterligare någon månadsinsättning i höst läggs på Apple. Dylan Lewis radar upp såväl tekniska som investeringstaktiska/ekonomiska skäl till att skaffa fler Apple i dagsläget.
En sak som Lewis dock inte nämner är det utökade samarbetet mellan Apple och IBM. För en vecka sedan blev det känt att IBM skaffar närmare 200 000 macdatorer till sina anställda per år. Bakgrunden tycks inte bara vara att IBM tycker det är ett bra system, utan dessutom att man planerar att sälja OS X-byggda lösningar till företag, vilket visade sig i gårdagens nyhet i frågan som handlar om att IBM skall börja sälja ett tjänst för att smidigt installera och uppdatera olika mjukvaror inom större företag.
Apple gör inte bara konsumentprodukter. Det finns expansionsmöjligheter för Cupertinoföretaget inom företagsvärlden.