torsdag 17 september 2015

SAAB

Man kanske skulle köpa lite SAAB? Aktien är en lågutdelare, bara 2.1 % direktavkastning, vilket jag inte är så förtjust i. Å andra sidan är försvarsutgifter kanske på väg upp i många länder, det känns som om konflikthoten ökar i en allt mer multipolär värld efter 1989. Produktmässigt verkar den nya ubåten vara bra och Gripen säljs internationellt och man har även andra produktkategorier som verkar intressanta.

Jag borde läsa in mig lite mer på bolaget, är nyfiken. Investor, som jag har ett ganska stort innehav av, ger mig viss exponering, men jag funderar på att köp Saabaktien i sig.

Sen är det ju det här med etiken. Inte så mycket att det finns vapenindustri, det har jag inte så stort problem med. "Varje land har en armé - antingen sin egen eller någons annan", som Mao lär ha sagt. Nej, problemet för mig är snarare den korruption och de skumma samarbeten med märkliga regimer som vapenhandel ibland leder till. Men det kanske mer har varit ett problem för Bofors än med SAAB, historiskt sett?

Kanske ligger det något i analysen på Avanza? Köp och behåll långsiktigt menar man där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar