Det har trillat in en extrautdelning som heter duga, i form av AMSC ASA, som har sålt av en stor verksamhet i USA och skickar pengarna vidare till oss aktieägare. Då inställer sig frågan: vad göra med pengarna?
Egentligen har jag den frågan mest hela tiden, eftersom det varje månad trillar in flera utdelningar, låt vara mindre än den från the company formerly known as American Shipping.
Vad ska jag köpa för något? Jag har letat bland mina innehav, klurat och klurat och långsamt men säkert kommit till något slags insikt om att ... fortsätta diversifiera.
I dagsläget har jag 58 aktier och fyra fonder i min portfölj. 62 stycken alltså. Jag tänker att istället för att fundera över vilken av dessa 62 innehav som ska fyllas på varje gång det blir läge att köpa aktier, så borde jag nyköpa: varför nöja sig med 62 innehav?
Här är jag ännu en gång inspirerad av en av mina förebilder i aktie- och investerarbloggosfären: Northernlightsinvestment. Vederbörande skriver konsekvent bra inlägg, och nu hittade jag fram till ett mycket läsvärt inlägg som publicerades för ganska exakt ett år sedan (som jag hittade via det här inlägget). Budskapet är: släpp illusionen om kontroll, skaffa en faslig massa innehav. Närmare bestämt 219 innehav, som var fallet då Northernlightsinvestment skrev sitt inlägg.
Vad är väl 62 mot 219, tänker jag nu. Varför fundera så mycket på vilket av mina innehav som jag ska lägga in pengar i varje månad, när jag istället kan hitta nya aktier till min portfölj.
Sagt och gjort: de närmaste månaderna ska jag försöka köpa på mig nya innehav.
Frågan är bara vad jag ska köpa, hur jag hittar köpkandidater?
Vi får se. Men ett mål är att jag ska ha fler än 62 innehav vid nyår.