måndag 27 november 2023

Vad händer med AMSC ASA?

AMSC ASA säljer av hela sin Jones Act-flotta (som jag fattat det hela är det fartyg som skeppar gods runt den nordamerikanska kontinenten) och delar ut vinsten till oss aktieägare. Tack för det! En jätteutdelning som jag gärna tar emot som aktieägare.

Kvar finns ett fartyg: Normand Maximus som levererades 2016 och som är i kategorin subsea/construction; den är uthyrd till slutet av 2027 med eventuell förlängning.

Självklart föll aktien med utdelningen, men sedan har den studsat tillbaka. Helt OK tycker jag, förstås, eftersom jag inte sålt av några aktier och alltså med glädje har tagit emot jätteutdelningen som ju var ett slags engångsgrej när man sålde av den amerikanska fartygsrörelsen. Och då undrar jag: varför studsar aktien tillbaka upp? Företaget har ju bara ett fartyg – vad skall de tjäna pengar på i framtiden? Någon eller några vet säkert något, och fortsätter att köpa aktier av det skälet. Eller?

Jag har ingen insyn, men jag är nyfiken på vad som egentligen händer i företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar