måndag 1 mars 2021

Diversifiering

En av de röda trådarna i de senaste årens sparande har varit diversifiering: jag har velat äga annat än enbart svenska aktier. Det är framför allt Norge, USA och Kanada som jag riktat blicken mot, och dessa utländska aktier utgör idag en majoritet av portföljvärdet:
58 procent är utländska aktier, resten svenska aktier och fonder. Det känns bra, och en väg jag vill fortsätta på: jag köper gärna kanadensiska och amerikanska aktier även fortsättningsvis.

Men man kanske skulle köpa något annat också? Tyskland verkar lite intressant. Får kolla upp vilka länder som Avanza erbjuder.

6 kommentarer:

  1. Jag ligger ca 70% i utländskt, varav 50% USD och ca 7% CAD. Har påverkat värdet på mina utdelningar kraftigt negativt en längre tid. Så jag satsar en del mot SEK för närvarande.

    SvaraRadera
  2. Diversifiering är den enda gratislunchen? Klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den var bra! Har inte hört den förut.

      När jag började spara i aktier för tio år sedan hade jag noll koll på det mesta, inklusive det här med diversifiering. Köpte mest en enda aktie, till en början; inte bra.

      Radera