onsdag 20 november 2019

Köp 26 september-20 november

Det trillar in utdelningar och månatlig autogirering från lönekontot och jag köper på mig en del. Inga konstigheter, utan ökning i redan existerande innehav, med ett undantag:

Mowi. Norsk laxodling känns fortfarande bra (även om jag tyckte det gamla namnet på företaget var bättre).
Acadian Timber. Ett nyköp. Basnäring, bra direktavkastning och kvartalsutdelare (ja, det sistnämnda betyder något, varför vänta ett helt år mellan utdelningarna, fler företag borde dela ut kvartals- eller åtminstone halvårsvis), känns stabilt. Vill fortsätta öka i lagom tempo..
Spiltan Aktiefond Småland.
Inter pipeline. Skall bli spännande att följa det här företaget de närmaste åren, inte minst för att se vad som händer när nya anläggningar startas upp.
Ocean Yield. Jo, en liten liten bit till av kakan vågar jag nog på mig.
XACT högutdelande. Mums. En stabil mittfältare, lite Stefan Schwarz c.1994 sådär.

3 kommentarer:

  1. Hej Lönehelg!
    Jag har kanske fel, när det gäller det där med utdelningstillfällen. Men som exempelvis HM och NCC som gick från en utdelning till två per år. Så innebar det egentligen att man får vänta på halva utdelningen ett halvt år extra. Detta eftersom det ändå är föregående års resultat som ligger till grund för stämmans beslut om utdelningen. Jag skulle hellre haft hela utdelningen med en gång.
    Hur det funkar med månadsutdelare som är vanligare på amerikanska och Kanadensiska börsen är jag mer osäker på. Om dessa beslut tas varje månad efter resultat, eller om de beräknas på föregående års siffror.
    Mvh
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
  2. Hej Alfred,

    Du har säkert rätt, det verkar logiskt det du skriver. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det känns gött att få ett slags kvartalslön och i vissa fall månadslön istället för ett slags årslön vad gäller avkastningen.

    Så det är nog mer av en känslogrej.

    Samtidigt tror jag en del investerare skulle resonera som mig, och jag tror att HMs och Investors övergång från helårsvisa till halvårsvisa utdelningar är ett tecken i tiden, alltså inte bara att de gör det för att hålla inne med utdelningar till hösten utan för att de tror att många investerare vill ha det så.

    Och vad med de aktier en investerare köper efter vårrusningen med utdelningar? Handlar man en traditionell svensk vårkantsutdelare i låt säga augusti måste man vänta länge på utdelning, medan de aktierna hos låt säga Investor redan efter några månader ger avkastning.

    Men jag babblar på. Det viktiga är förstås att man får utdelningar och annan avkastning, så man slipper vara en alltför fattig bonddräng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Igen Lönehelg.
      Jag förstår hur du menar, och vist är det trevligt med en lön varje månad.
      Men min tes är att det är en lön från föregående års arbete. Får du då frågan om du vill ha hela lönen utbetald i april, eller halva i april och resterande halvan i november.... så väljer i vart fall jag alternativ ett.
      Det finns nog lika många idéer och strategier som det finns investerare, ja kanske inte riktigt.
      Du sätter dock fingret på det viktigaste, att utdelningarna trillar in... även om det verkar omöjligt att sluta vara en Fattigbonddräng i alla fall för mig.

      //Fattigbonddräng


      Radera