tisdag 7 augusti 2018

Saab får order på robot 15 till tyska marinen

En av de saker jag gillar med Saab som investeringsobjekt är att företaget har ett slags bredd. Dels finns det förstås möjligheten att sälja Gripen till ytterligare något land; i ett slag avgörs om företaget får en mångmiljardorder eller inte. Dels finns ett ständigt flöde av bread-and-butter-beställningar som fyller på företagets orderböcker, vilket gör oss aktieägare glada.

Nu senast häromdagen visade sig detta igen, när det offentliggjordes att Tyskland bestämt sig för att köpa Robot 15. Att skrämma fartyg från Östersjön har varit en hedervärd uppgift för svenska försvaret sedan way back (jag gjorde lumpen som kustartillerist) och i den kontexten utvecklades en gång i tiden Robot 15 och nu fortsätter denna satsning att ge avkastning för Saab som 2017 fick beställning från Försvarets materielverk gällande nästa generation av denna fina robot.

Dessutom har ju svenska försvaret nyligen återtagit en kapacitet vad gäller den markbaserade versionen som tidigare lades i malpåse i den stora försvarsnedläggningen.

Och nu köper alltså tyskarna fler RBS15.

Överlag går aktier i militärteknikföretag bra. Försvarsaktier och Saab är lovande vilket jag skrivit om tidigare här och här och här. Ångrar nog att jag inte köpte mer Saab tidigare, men det är ju inte för sent (och dessutom äger jag en del via mitt förhållandevis stora innehav i Investor).

1 kommentar:

  1. Hej vänner, .kunnigt läs igenom mitt genombrott testamente, jag har en positiv avsikt detta kommer att hjälpa ditt äktenskap hem också ... jag vill att alla ska gå med mig tacka den stora mannen som återställde mitt hem kärlek och förtroende. min före detta make som dumpade mig för en annan kvinna i mer än 3 år kom hem efter att Oduduwa lunchade en kärleksspell charmig till luft för att få honom tillbaka att älska hemma. Jag trodde att min man var förtrollad med ond spell till övergiven fru, barn och bekvämt hem för att träffa en annan kvinna som står bakom detta.
    Först trodde jag aldrig BABA Oduduwa Herbalist kommer att kunna hjälpa mig att vinna tillbaka min EX HUSBAND från den här andra kvinnan, men för att jag fortfarande älskar honom och behöver honom i mitt liv ..
    jag jobbar och följer DR ODUDUWA instruktioner och det överraska mig att efter 3 dagar av att kasta kärleksspell och arbeta med Herbalist-man,
    min man ringde mig på telefon och bad om förlåtelse och han känner mig så ledsen för allt han har gjort fel mot mig, min man älskar mig fortfarande mer.
    Jag och min man är helt tillsammans i kärlek, jag är väldigt nöjd med mitt nya liv som familj ... allt tack vare dr.Oduduwa för det bra jobb han har gjort för att återställa mitt äktenskap. Jag lovar Oduduwa att dela detta bra arbete till världen, verkligen kärlekspellan fungerar för mitt gott. Finns det någon du känner eller släktingar som är ute och passerar genom några problem måste du kontakta email: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    Oduduwa har också lösningar på följande förhållande PROBLEMER nedan;
    - Om du vill ha din ex tillbaka.
    - Avsluta skilsmässa och återförenas med ditt äktenskap
    - Vinn tillbaka Tillit från din älskare
    - om du alltid har mardrömmar eller dåliga drömmar på natten
    - Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    - Du vill ha kvinnor / män att lockas till dig.
    - Om du vill ha ett barn själv.
    - Stava till styrkor, rikedom och berömmelse.
    - Stava för att vinna LOTTO-vinnande magiska nummer.
    - Växtskydd och läkning av någon blodsjukdom.
    Slutligen finns det total lösning på alla äktenskapliga problem, jag bekräftar det själv, det magiska kärleksspelet. Det fungerar för mig och det kommer säkert att fungera för din lycka till ..
    dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera