Samma resa i Göteborg kostar 27 kronor. Västtrafik transporterar mig från exempelvis Centralen till Korsvägen på strax under tio minuter. Och egentligen ännu längre; för samma 27 kronor kan jag ta vagnen från Centralen och åka genom Göteborgs centrala delar, därefter genom fina villakvarter ut till Saltholmen där jag kan äntra en färja som för mig till Brännö. Över en timme tar resan och jag får lite saltstänk på köpet. Fortfarande 27 kronor.
Den lite märkliga prisdifferensen är säkert delvis en effekt av lokaltrafikens zonindelning. Men zonindelningar är inte naturlagar utan satta av människor och organisationer; någon har helt enkelt tagit beslutet någon gång att det skall vara så ohemult dyrt att åka till Malmö.
Beror det höga priset på Malmöbiljetten jämfört med vad det kostar att åka kollektivt i Göteborg på att man passerar en kommungräns? Det borde inte spela någon roll eftersom lokaltrafiken snarare tycks vara en läns/regionpolitisk angelägenhet än en kommunal.
Beror det på att länen med skattemedel subventionerar lokal kollektivtrafik olika mycket i Skåne respektive Västra Götalandsregionen?
Testa Eriksdal till Bohus station.
SvaraRadera56 kr för 3 minuters färd.
Tyvärr ger dessa zonindelningar ibland mycket konstiga alternativ.
I västra götaland har du redan betalt halva biljetten via skattsedeln innan du ens klivit på.
Ibland undrar jag om inte det bästa vore att betala allt via skattsedeln när det gäller lokaltrafik. Inga biljetter, bara att hoppa på. Smidigt och miljövänligt, skulle få en del medelsvenssons att ställa bilen och åka vagn/Pågatåg/tunnelbana/buss istället. Som ett slags kommunal och regional infrastruktur som bara finns där. Om vi ändå subventionerar till stor del med skattepengar, varför då inte ta allt via skattsedeln?
RaderaI Stockholm är det enhetstaxa nuförtiden, så från till exempel nynäshamn till norra stockholm (ca 90 minuter) kostar 31 kr, samma som att åka en station med tunnelbanan alltså.
SvaraRadera31 spänn för 90 minuters resa ... Beat that, Skånetrafiken.
Radera