tisdag 16 januari 2018

Lönesättande samtal

Jag skall snart träffa min chef för ett lönesättande samtal. Som ett led i förberedelserna har jag kikat på data från Statistiska Centralbyrån: inflationen är 1.9 procent.

Förmodligen landar den föreslagna löneökningen någonstans därikring, men om förslaget från arbetsgivaren skulle hamna alltför mycket under 1.9 procents ökning: vad gör jag då?

Jag är statligt anställd i en sektor där det inte finns så många alternativa arbetsgivare till den myndighet jag arbetar på. Men vissa synpunkter skulle man ju ändå ha om förslaget skulle hamna på 1.3 eller något sådant. Vi får se vad det blir, helt enkelt.

En mer allmän observation gäller inflationen och min upplevda situation som konsument. Det känns som om vissa grejer faktiskt blir dyrare och dyrare; en inflationssiffra på 1.9 procent känns inte som en orimlig nivå.

4 kommentarer:

  1. Jag är splittrad. Jag ogillar lönesättande samtal, både som medarbetare och chef. Som att man ska sitta och kohandla. Det är inte bra när löneläget drar iväg heller, så som det tenderat att göra blad tjänstemän de senaste åren. Samtidigt behöver folk incitament att göra ett bra jobb. Som svar på din fråga vad du ska göra om du får under inflation - gör dig oumbärlig och se till att din chef ser till att prioritera dig i nästa års lönesättning (om du inte redan är oumbärlig - då kan du bara sitta och gotta dig under ditt lönesamtal).

    SvaraRadera
  2. Jag håller på ett sätt med dig - samtalen är inte speciellt givande. På min arbetsplats verkar det dessutom inte finnas så mycket utrymme för faktiska förhandlingar, det mesta rullar liksom på och de flesta - tror jag - får ungefär lika mycket i löneökning.

    Tack för goda råd! Det där med att göra sig oumbärlig och se till att ens chef prioriterar en är klokt, men som min bransch ser ut - universitetslärare i ett humanistiskt ämne - så finns det inte så värst många jobb hos andra arbetsgivare att söka.

    Jag ser förresten nu att det här inlägget om lönesättande samtal har fått mycket trafik (begreppet "mycket trafik" är förstås relativt, Lönehelg är inte något massmedium) - det verkar som om ämnet engagerar folk.

    SvaraRadera
  3. Jag fick löneuppdatering förra veckan (vi har samtal nån månad innan och sen går cheferna igenom alla och så får vi en summa när dom gjort det), fick strax under inflationen. Gick direkt in till min chef och sa att det inte finns en chans att jag kommer acceptera en reallönesänkning. Han bokade genast in oss för ett lönesamtal senare denna veckan så räknar med att få upp höjningen till att motsvara åtminstone inflationen. Ingen jättehöjning direkt men bättre än inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Normalt har jag fått rätt bra ökningar, men jobbar deltid nu pga studier och jag tror det är därför dom gav mig en längre ökning. Men vill de behålla mig så måste dom inse att dom inte kommer undan med det bara för att jag jobbar deltid.

      Radera