måndag 22 januari 2018

Försiktighet: rederier

Jag roade mig med att kolla hur stor andel de olika rederierna och näraliggande maritima företagen utgör i mina portföljer och landade på siffran 8.4 procent. Det känns spontant som en något hög siffra, och jag tror nog att det blir läge att om inte slå full fart back, så åtminstone ta det lite lugnt och överväga om jag skall öka i framtiden. De bör ju inte få för stor andel, tycker jag.

Utan att jag riktigt vet varför har jag tilltalats av företag som Ocean Yield, American Shipping company, Stolt-Nielsen och Dynagas LNG. Kanske har jag lockats av de många gånger ganska höga direktavkastningarna, kanske har jag tilltalats av det konkreta och i positiv mening tråkiga i affärsidén att transportera saker. Och eftersom företagen är utländska så finns här en diversifiering bortom Sverige.

Men dryga 8 % i en sådan sektor kanske är något slags tak; ligger närmare till hands att våga öka i norsk fiskodling, där jag hittills hamnat på mer beskedliga 2.4 %. Eller skall jag gå all in på försiktighet och köpa fonder och investmentbolag under den närmaste tiden?

3 kommentarer:

  1. Fan vet jag, vet ju inte vad jag själv ska göra ens en gång ;-)

    SvaraRadera
  2. Spontant känns det högrisk. Vill minnas att jag och min klass i högstadiet (under ivrigt påhejande av Egon - tillika Günther Mårders SO-lärare)satsade allt vårt fiktiva kapital på rederi för att "vinna eller försvinna". Vi försvann från tävlingen inom loppet av en vecka (kk) och så var det med det, därefter har jag beröringsskräck. Däremot undrar jag hur de nya eldrivna fartygen kommer att påverka marknaden? Det är ju både etablerade aktörer och nya på väg in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Erland. Inte Egon. Blandar ihop det med en bloggkollega.

      Radera