söndag 24 november 2013

Nästa inköp

Jag köper mestadels aktier i samband med löneutbetalningen. Lundaluppen har skrivit någonstans att han finner det lönlöst att försöka tajma inköpen till tillfälliga dippar, utan köper helt enkelt vid varje månadsslut. Jag tycker det låter som en vettig inställning; därför dras pengar med autogiro från mitt lönekonto den 25:e i varje månad till Avanza, och någon dag senare har jag den angenäma uppgiften att fundera ut vad jag ska investera pengarna i.

Nu är snart dags för månadens inköp, och den här gången har jag ögonen riktade mot Axis. Min fru, som är en av de klokaste människorna jag känner, har pratat om Axis en längre tid nu.

Ett övergripande argument för Axis har att göra med den tid vi lever i. Axis övervakningskameror passar in i en panoptisk tid, en tid där övervakning av människor, säkerhetsnoja och över huvud taget skydd prioriteras högt. Vårt deltagande i offentligheten registreras allt mer via olika system. Övervakningskameror är på väg att vara överallt, och kopplade till mjukvaror övervakar kamerorna säkerheten i tunnelbanevagnar, gör det möjligt att följa flödet av människor i butiker och andra offentliga platser. Sajten Retail surveillance, som drivs av Axis, visar hur väl inkopplat företaget är på denna typ av verksamhet.

Mer tekniskt sett verkar Axis vara ett väl fungerande företag som besjälas av solid ingenjörskonst. Basen i webbaserade plattformar har varit inbyggt i företagets DNA sedan länge. På 1990-talet byggde Axis utrustning som gjorde CD Rom (kommer ni ihåg CD Rom?) och laserskrivare tillgängliga över nätet. En annan fin sida av Axistekniken är möjligheten att bygga in ny funktionalitet i produkterna genom mjukvara som skrivs av andra än Axis.

Företaget kommer med intressanta produkter. Nu i höst har man gått in på området passagesystem, "Physical Access Control". Här finns en pressrelease i ämnet och här finns en video:

Ett motargument mot köp av Axis är att de inte delar ut speciellt mycket, men det lutar ändå åt att Axis blir månadens inköp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar