onsdag 12 december 2018

Så sparade jag 1700 kronor på fem minuter

Nej, rubriken på bloggposten är inte riktigt sann. Men jag har i varje fall tillfälligt lyckats skjuta upp en utgift på 1700 kronor genom ett enkelt handgrepp.

Efter några års flitig användning – och då menar jag verkligen flitig användning – har mina tiohåls Doc Martens börjat få problem med sulan: sprickbildning, vatten släpps in.

Störigt, eftersom kängorna i övrigt är sköna att ha på sig, väl ingångna som de är. Och störigt eftersom jag gärna vill undvika att köpa ett par nya kängor. Visst, förr eller senare kommer de gå sönder helt, men varför inte försöka skjuta upp köpet av nästa Doc Martens lite grand?

Så jag bestämde mig för att pröva att limma ihop sprickan med Loctite. Sagt och gjort, smidigt och enkelt. Sen dess har jag gått ett antal kilometer med skorna, och de håller fortfarande. Vi får väl se hur länge det varar.

Jag har haft Doc Martens sedan mitten av 1980-talet och jag har väl bytt kanske ... , tja, vart femte år eller så. Förra paret bytte jag ut just för att sulorna fick en spricka. Återstår att se om det här paret kan få lite förlängd livslängd tack vare Loctite. (Visst kallades det för "Superlimmet" när det lanserades en gång för länge sedan?)

Kanske hade jag tur i så måtto att sprickan var ganska distinkt och icke-svampig, kanske har jag haft tur i och med att lagningen har följts av relativt torrt väglag och barmark, trots december. Det är inte säkert att lagningen håller riktigt vinterslask, eller för den delen många mil snarare än de kilometer som jag gått sedan lagningen.

4 kommentarer:

  1. Lysande, alltid bättre att reparera än köpa nytt.

    SvaraRadera
  2. Loctite, detta evil shit som löser så många problem. Jag har skjutit upp otaliga nyköp med detta nu senast ett strykjärn där handtaget hade en jättespricka. Har även limmat en krans "styrpinne" d.v.s. den pinne man på ett "designerhandtag" måste röra vid för att reglera mängden och temperaturen av vatten. Alternativkostnaden var att skaffa en helt ny kran...eventuellt ett helt nytt handfat....eller till och med en kommod och då kanske delar av badrummet skulle åkt med. Så jag delar din kärlek till produkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slår vad om att tillverkarna av sagda designerhandtag är i maskopi med design-VVS-branschen och byggt in en ondsint planned obsolescence: styrpinne konstrueras för att gå sönder -> styrpinne går sönder -> estetiskt ängslig medelklass byter hela kommoden -> hela badrummet åker ut. Men - de hade inte räknat med kombinationen Loctite och Fru EfficientBadass!

      Radera
  3. Underbart, har själv ett par Dr. Martens med spruckna och utslitna sulor. Tänkte lämna dem till en skomakare men ville inte på grund av kostnaden. Ska nu ge mig på dessa med lim. Tyvärr är mina sulor mer slitna än så och har hål in till själva luften i "AirWair"-sulan som rullgrus och annat skräp gillar att fastna i. Måste alltså hitta något som kan täppa igen dessa hål.

    Jag har tidigare limmat fast sulan till mina Birkenfake-tofflor med Karlssons klister med mycket gott resultat, tänker att Karlssons + Loctite råder nog bot på det mesta.

    ~Frilosofen

    SvaraRadera