torsdag 7 april 2022

Decisive dividend höjer utdelningen

Aktiekemisten meddelar att Decisive dividend höjer utdelningen till den förpandemiska nivån. Jag är glad att jag höll i aktierna under pandemin (och till och med köpte en del nya under svackan, precis som Aktiekemisten). Aktien är ett ganska stort innehav i min portfölj, och representerar ett slags företag jag gillar:
  • Diversifiering bort från Sverige. Inget fel på Sverige, men för flera år sedan började jag köpa aktier i länder som Norge, Kanada och USA. Dels för att det finns spännande företag där, men också för att så mycket annat i min ekonomi är på svensk mark och i svenska kronor.
  • Lättbegripligt företag (nåja). De köper företag som gör konkreta saker, lite Gnosjökänsla med tillverkningsindustri.
  • Månadsutdelning. Utdelningsinvesteraren inom mig vill ha en del företag i portföljen som delar ut ofta. Inte alla, förstås – de två största innehaven är rent av kvartals- respektive halvårsutdelare (Apple och Investor) – men det är trevligt med ett flöde av utdelningar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar