fredag 24 juli 2020

Jag köpte Apple

Köpa Apple nu när det talas om övervärderade teknologiaktier och världen väntar på nästa drag från Kina i handelskriget med USA? Är gårdagens nedgång på 4-nånting procent föraning om och ett tecken (dessutom öppnade den på typ minus tre procent idag när jag köpte) på att kursen är orimligt högt värderad; nästa veckas rapport blir dålig vilket leder till ett rejält kursfall, kan det bli så?

Ja, det känns rätt att köpa Apple idag. Apple är den näst största aktien i min portfölj, den ligger på 11 procent, så den är redan tung. Men den känns rätt, skulle kunna tänka mig att öka lite till.

Det hänger en atmosfär av kvalitet över bolaget. Man har gott om pengar i kassan, man är diversifierad – hårdvara på datorer, mobilerna förstås, "Services" som ökar, "Wearables" som hörlurar och klockor – och det finns muskler att fortsätta utveckla teknik. Man är inte rädd för att tänka lite drastiskt, som att de närmaste åren innebär att man kommer lämna Intelprocessorerna för egenproducerat ARMkisel precis som man en gång i tiden gick från Power PC till Intel och dessförinnan från 68000-arkitektur till Power PC. Eller när man slängde ut diskettstationer helt från datorerna i en tid när de fortfarande fanns kvar på Windowsburkar (jag är gammal nog att minnas en tid när det kändes lite edgy).

Kvalitet kan också kvantifieras. Eller i varje fall kan man försöka, som här. De kanske till och med kan fortsätta öka på sin i och för sig modesta utdelning. Och aktier återköper man.

Men mitt mål att fortsätta att öka i Apple har nog också att göra med en magkänsla jag har. Det är så många som använder produkterna, varje dag gör jag något på min iPhone, min Macbook.

Självklart gör man fel ibland. Naturligtvis är jag ibland skeptisk till beslut, som det här att man drar ned på riktigt små datorer, som Macbook Air. Men överlag är jag nöjd med företaget. Och det är tillräckligt många andra också för att företaget tycks ha en god framtid.

Fast vad händer när Tim Cook går i pension? Övergången från Jobs till Cook gick ju bra, men vad har man för chefsämnen på lut i generationen under Cook? Cook hade rekryterats av Jobs, har Cook lika goda möjligheter att hitta sin efterträdare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar