fredag 27 april 2018

Konsumentkategorin som HM glömde

Jag är ganska exakt femtio år gammal och väger cirka dubbelt så många kilon. De där kilona trivselvikt gör att jag inte kan köpa byxor på HM vars chinos helt enkelt inte finns i mina storlekar.

Synd, för jag gillar att handla på HM. Deras skjortor - vita släta bomullskjortor och blårandiga i Oxfordvävt tyg - är stommen i garderobens skjortstång tillsammans med en räcka m/60-skjortor och under byxorna är det HMs boxershorts som gäller eftersom de är rymliga, luftiga och hållbara. Alltsammans dessutom billigt.

Men byxor funkar alltså inte på HM för en man med min kropp. Lösningen är dels second hand, en bra lösning på klädfrågan och i såväl Lund, Malmö som Göteborg har jag regelbundet köpt helt OK chinos med min gubbapassform för knappa hundralappen, dels Dressman.

Ja, jag handlar på Dressman.

I varje fall chinos. De har mina storlekar och här är det inte 32 i midjestorlek och störiga lappar som "skinny fit" och "slim fit" som möter ögonen när jag bläddrar uppgivet, nej, helt ärliga 38/30"-storlekar till OK pris.

Jag tror att HM hade kunnat tjäna en del pengar på kläder för medelålders män; som det är nu så är herrmodeavdelningarna alltför ofta snarare killmodeavdelningar; för tajta och för små storlekar.

7 kommentarer:

  1. Det är något som jag har sett i allmänhet, folk blir fetare och det är inte en ny trend men av någon anledning så vill de flesta bara gå till XXL etc. i storlekar i alla fall. Deras marknad krymper hela tiden av det men ingen av dem reagerar på det.

    SvaraRadera
  2. Ett av livets stora mysterier är var män köper kläder. I en svensk snittgalleria/stora gatan i en svensk stad, går det 20 damklädesbutiker på en mansbutik, minst. När HM och sedan Å lade ner sin rikstäckande distribution av man (finns ju i en handfull citylägen men det är allt) återstår två kedjor om jag fattat rätt: Dressman & Brothers. Och MQ ja, tre st. Och där är det i regel tomt om du jmfr med dambutik. Hur kommer det sig att ni ändå har kläder på er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är knivigt. En hastig okulärinspektion visar i och för sig att många svenska män inte bryr sig om kläder utan lägger ribban väldigt lågt. Second hand räddar många gånger.

      Radera
    2. Med Global Warming så behöver män mycket färre kläder i Sverige, liksom resten av världen.
      Se där, ytterligare ett skäl att sälja dina HM-aktier.

      De få klädesplagg som behövs framöver beställs via internet. Problemet med storlekar? Beställ M,L, XL,XXL samt XXXL samtidigt och returnera fyra av de fem storlekarna som inte passade - och det gratis. Problem solved.

      Radera
    3. Köpa kläder på postorder? Nej tack.

      Radera
  3. H&M (och de allra flesta andra kedjorna) har också glömt kvinnor 40+ med BMI runt 25, dvs på gränsen till lätt övervikt. Särskilt vad gäller underkläder för överkroppen... ;) Om världen vill att kvinnor håller sina stora bröst i fint styr under blusen bör stora storlekar tillhandahållas. Idag förutsätts stor omkrets runt kroppen för att brösten ska vara stora. Man har glömt att extrakilona faktiskt inte alls behöver lagras på själva kroppen utan i brösten... Har skrivit om detta till kedjorna men de menar att min storlek inte säljer. Hmm, hur ska den kunna sälja om den inte tillhandahålls? Storleken är däremot storsäljare på i stort sett den enda butik som har den, Twilfit. Hoppas du inte blir generad över bröstsnacket. :) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, vi fyrtioplussare med modeintresse och mer cash i plånkan än när man var 24 känns som en kategori som många affärer inte bryr sig så mycket om. Det gör det lite krångligare för oss.

      Just det, hur kan de sälja något som inte finns? Jag tror att HM och liknande kedjor tappar en del försäljning när de inte tillhandahåller kläder till såna som dig och mig.

      Här finns helt klart en nisch för HMs konkurrenter. Och vad bra att åtminstone Twilfit levererar :)

      Radera