måndag 4 juli 2016

Henriksson, Thelenius och Saab

Jacob Henriksson startar upp sin sparskola. Första avsnittet är bra - pedagogiskt och inspirerande till att börja spara.

Stefan Thelenius verkar ha bjudits in till Nordnet/Shareville för att diskutera visualisering av sparande. Jag har länge tyckt att Thelenius utmärkta verktyg för att visualisera utdelningar borde integreras på Avanzas sajt (ja, jag är Avanza-, inte Nordnet-sparare) men nu verkar det alltså som om Thelenius programmeringsskicklighet och idéer kring visualisering av sparande hamnar hos Nordnet. Bra, men jag hade alltså hellre sett att Avanza plockade upp Thelenius ...

Saab får en order på uppgradering av svenska minröjningsfartyg. Inte en jättestor order, men ändå. Vid sidan av de stora affärerna som ger rejält avtryck i medier - som Jas Gripen-affärer eller utvecklingen av den nya ubåten A26 - har Saab en hel portfölj av små och medelstora affärer som rör underhåll och liknande. Försvarsmateriel är stora sociotekniska system med en mängd komponenter som behöver bytas ut, underhållas. Jag tror på företag i försvarssektorn, världen är knappast en tryggare plats än under det kalla kriget, och hade bara Saab delat ut lite mer än vad man gör (1.8 % i dagsläget) hade jag gärna köpt på mig lite fler Saabaktier (har i dagsläget enbart en liten post).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar