fredag 1 januari 2016

2015: ett utdelningsår

En kort summering av börsåret 2015 sedd ur min portföljs perspektiv: 2.5 % ökning, vilket inkluderar utdelningar. Alltså inte jättebra. SIX Portfolio Return-indexet ligger på 10.5 % - men SIX30 Return Index ligger å andra sidan på 2.2. Det stora sänket är mitt stora innehav av HM. Det som räddar portföljen från minusresultat är alltså utdelningarna. Och utdelningarna i portföljen ökar över tid:

Varje månad har jag en autogiroinsättning som jag köper aktier för, aktier som jag tänker ligga långsiktigt i: HM, Investor, Handelsbanken, Spiltan Småland eller D&G Småbolag. Men förutom dessa byrålådsköp har jag gjort en eller annan tradingliknande transaktion. Bäst var när jag kunde gå ur Axis i maj 2015 sedan den ökat radikalt mycket efter Canons bud. Självklart var jag glad över att kunna göra en rejäl vinst på Axisinnehavet, men det hade å andra sidan varit intressant om Axis hade varit kvar i svensk ägo ett tag till och man hade kunnat följa aktien en bit till uppåt.

Men trading har varit sekundärt för mig under den tid min fru och jag sparat i aktiemarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar